etyka
rozkład materiału
Tomasz Kalbarczyk
rok szkolny 2010/2011
numer programu nauczania DKO/BR – 4015 – 1/92
1 godz. tygodniowo
Klasa I LO
Zagadnienie / hasło
programowe programowa) |
Temat lekcji/
nazwa działu |
Numer lekcji /
Liczba godzin |
Kryteria oceniania (uczeń potrafi...) |
Poziom wymagań | Formy oceniania z wagami |
Etyka a pozostałe dyscypliny filozoficzne i nauki szczegółowe. | Co to jest etyka? | 1 |
|
p
p p+ |
a |
Cel i sens ludzkiej egzystencji. Hierarchie celów. Szczęście w życiu ludzkim. Rozwój
moralny i duchowy człowieka jako osoby. |
Sens życia
MK* Życie szczęśliwe, Szczęśliwy mędrzec s. 132 PC** Droga, czy pustynia s. 192 |
2-3 |
|
p, p+ p p+ |
a |
Cel i sens ludzkiej egzystencji. Hierarchie celów. Szczęście w życiu ludzkim. Rozwój
moralny i duchowy człowieka jako osoby. |
Czy cierpienie ma sens?
Augustyn, Leibniz, Schopenhauer, Taniec brzucha w białej Sali Opowieść o Onkoludkach i Liderach Elżbieta Isakiewicz / Tygodnik Powszechny 2006-10-25, cytaty z forum internetowego pod ww publikacją. MK, s. 135 PC, s. 170 |
4- 5 |
|
P
P, P+ P+ p+ |
a |
Teorie i szkoły etyczne. Koncepcje etyczne w nurcie filozofii klasycznej. | Sokrates – pierwszy filozof - etyk | 6 |
|
p
p p+ |
a |
Ogólnofilozoficzne założenia etyki. Kwestie metaetyczne. Umiejętności życia z innymi i dla innych. | Co to jest tolerancja?
EWD***, 245 |
7 - 8 |
|
p p p |
a |
Ogólnofilozoficzne założenia etyki. Kwestie metaetyczne. Umiejętności życia z innymi i dla innych. | Czy tolerancja ma granice?
EWD, 245 |
9 |
|
p, p+ | a |
Wypracowanie klasowe | 10 | w-2` | |||
Etyczny wymiar życia szkolnego. Umiejętności życia z innymi i dla innych.
Uczciwość. Wartości szczególnie cenione w życiu szkolnym. |
Sztuka uczciwej dyskusji
W nawiązaniu do lekcji filozofii: Czym różni się retoryka od erystyki? |
11 |
|
P
p p |
a |
Problem „ściągania”. Wartości szczególnie cenione w życiu szkolnym | Ściąganie – słodkie kłamstewko, czy bezczelna nikczemność? | 12 |
|
p | a |
Etyczny wymiar życia szkolnego. Umiejętności życia z innymi i dla innych.
Uczciwość. Wartości szczególnie cenione w życiu szkolnym |
O uczciwości ucznia, studenta i naukowca
S. Symotiuk, Plagiat, a co to takiego? w: Wiadomości uniwersyteckie, nr 1, 2006. |
13 |
|
p
p+ |
a |
Problem „ściągania”. Wartości szczególnie cenione w życiu szkolnym | Sztuka cytowania | 14 |
|
p
p p |
a |
Cel i sens ludzkiej egzystencji. Hierarchie celów. Człowiek jako osoba i jego działanie. Etyczna analiza aktywności ludzkiej. | Egoizm, czy altruizm? | 15 |
|
p
p, p+ p, p+ |
a |
Cel i sens ludzkiej egzystencji. Hierarchie celów. Człowiek jako osoba i jego działanie. Etyczna analiza aktywności ludzkiej. Moralność, etos, prawo, obyczaje i styl życia. | Etos wolontariusza
Jak pomóc sobie i innym, wydawnictwo Centrum Wolontariatu |
16 |
|
p
p |
a |
Cel i sens ludzkiej egzystencji. Hierarchie celów. Umiejętności życia z innymi i dla innych. | Jak pomóc sobie i innym
lub Problemy etyczne codzienności Prezentacje projektów uczniów |
17-19 |
|
p, p+ | p-2 |
Cel i sens ludzkiej egzystencji. Hierarchie celów.
Umiejętności życia z innymi i dla innych. |
O różnych postawach wobec śmierci.
Materiały zebrane |
20 |
|
p, p+ p+ |
a |
Moralny wymiar stosunku człowieka do świata przyrody. Człowiek jako osoba i jego działanie. Etyczna analiza aktywności ludzkiej. Moralność, etos, prawo, obyczaje i styl życia. | Myślistwo – szlachetny sport, czy zabijanie bez potrzeby?
materiały zebrane P. Singer, Etyka praktyczna |
21 -22 |
|
p, p+ p, p+ |
a |
Wypracowanie klasowe | 23 | w-ok | |||
Wymiar moralny życia człowieka. Zdolność rozpoznawania wartości i powszechne dążenie do dobra. świadomość moralna
Ogólnofilozoficzne założenia etyki. Kwestie metaetyczne. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. |
Obiektywność, relatywizm i prawda
W nawiązaniu do lekcji filozofii „Co to jest prawda” i „Czy człowiek jest miarą rzeczy?” MK, s. 101 PC, s. 92, 130 |
24 |
|
p
p p+ |
a |
Umiejętności życia z innymi i dla innych. Człowiek jako osoba i jego działanie. Etyczna analiza aktywności ludzkiej. | Film „Męska sprawa” | 25 | |||
Umiejętności życia z innymi i dla innych. Człowiek jako osoba i jego działanie. Etyczna analiza aktywności ludzkiej. | Dlaczego ludzie używają przemocy?
EWD, s. 304 |
26 |
|
p, p+ p |
a |
Ogólnofilozoficzne założenia etyki. | Czy racjonalizm chroni nas od przemocy?
W nawiązaniu do lekcji filozofii „Co to jest racjonalizm?” A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, s.13 (racjonalne - nieracjonalne) |
27 |
|
p p, p+ p, p+ |
a |
Umiejętności życia z innymi i dla innych. Ogólnofilozoficzne założenia etyki. | Co to są prawa człowieka | 28 - 29 | - wymienić najważniejsze prawa człowieka i międzynarodowe dokumenty, które je kodyfikują
zabrać głos w dyskusji na temat idei praw człowieka |
p p, p+ |
a |
Etyczna analiza aktywności ludzkiej. Cel i sens ludzkiej egzystencji. | Narkotyki – koniec wolności.
EWD Uzależnienie, s.67 |
30 | - wyjaśnić najważniejsze przyczyny i elementy mechanizmu uzależnienia
zabrać głos w dyskusji na temat uzależnień |
p p, p+ |
a |
Wymiar moralny życia człowieka. Zdolność rozpoznawania wartości i powszechne dążenie do dobra. świadomość moralna | Ideały i moralne drogowskazy | 31 |
|
p+ | a |
Wymiar moralny życia człowieka. Zdolność rozpoznawania wartości i powszechne dążenie do dobra. świadomość moralna. | Jak oceniać nasze czyny? | 32 |
|
p, p+ P, P+ |
a |
* B. Przybył, J. Swianiewicz, Myślenie Krytyczne, Kielce 2002.
** J. Wojtysiak, Pochwała Ciekawości, Kraków 2004
*** J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001
POBIERZ PLIK W FORMACIE .DOC