etyka
rozkład materiału
Tomasz Kalbarczyk
rok szkolny 2010/2011
numer programu nauczania DKW – 4014-63/00
1 godz. tygodniowo
Klasa I Gimnazjum
Zagadnienie / hasło
programowe programowa) |
Temat lekcji/
nazwa działu |
Numer lekcji /
Liczba godzin |
Kryteria oceniania (uczeń potrafi...) |
Poziom wymagań | Formy oceniania z wagami |
Co to jest etyka? | 1 | posługiwać się pojęciem etyka
wymieniać przykładowe zagadnienia z zakresu etyki |
k
p |
a | |
Przyjmowanie odpowiedzialności za siebie. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Sens życia | 2-3 | porównać różne koncepcje sensu życia
- zabrać głos w dyskusji na temat sensu życia |
P-D P-D r/D |
a |
Wyjaśnianie prawdziwego znaczenia własnych zachowań oraz ich przyczyn
i konsekwencji. |
Lis i winogrona
Bajka La Fontaine’a Lis i winogrona |
4 | przedstawić sens bajki Lis i winogrona
Zabrać głos w dyskusji: Jakie mamy w życiu cele? |
k p-d |
a |
Wyjaśnianie prawdziwego znaczenia własnych zachowań oraz ich przyczyn
i konsekwencji. |
Film: „Dekalog X” | 5 | |||
Wyjaśnianie prawdziwego znaczenia własnych zachowań oraz ich przyczyn
i konsekwencji. |
„Dekalog X” –rozmowy o filmie | 6 | nazywać, charakteryzować i oceniać postawy bohaterów filmu
zabrać głos w dyskusji na temat filmu w kontekście wcześniejszych rozmów sensie życia |
k/p p-d |
a |
Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Co to jest tolerancja? | 7 |
|
k p-d |
a |
Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Czy tolerancja ma granice? | 8 |
|
p-d | a |
Wyjaśnianie prawdziwego znaczenia własnych zachowań oraz ich przyczyn
i konsekwencji. |
Skąd się bierze ksenofobia? | 9 | - posługiwać się pojęciem ksenofobii
- wskazać przyczyny zjawiska ksenofobii
|
k
k/p p-d |
a |
Wypracowanie klasowe | 10 | w - 2 | |||
Człowiek jako osoba, godność człowieka. Prawa i obowiązki zasady i reguły postępowania. | Narysuj mi prawa człowieka
Praca z publikacją dydaktyczną AI |
11 | wymienić najważniejsze prawa człowieka
zabrać głos w dyskusji na temat praw człowieka |
k p-d |
a |
Człowiek jako osoba, godność człowieka. Prawa i obowiązki zasady i reguły postępowania. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Czy dzieciom należą się specjalne prawa? | 12 | wymienić najważniejsze prawa dziecka
zabrać głos w dyskusji na temat praw dziecka |
k p-d |
a |
Człowiek jako osoba, godność człowieka. Prawa i obowiązki zasady i reguły postępowania. | Prawa dziecka - prezentacje projektów uczniowskich | 13 | wykonać samodzielnie lub w zespole i przedstawić na forum klasy prezentację wybranego projektu | k-d | p - ok |
Czego możemy się nauczyć od starożytnych filozofów? | 14 | wymienić najważniejsze elementy wybranych koncepcji etycznych
zabrać głos w dyskusji nad tezami zawartymi we fragmentach tekstów źródłowych |
k/p p-d |
a | |
Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Sztuka uczciwej dyskusji | 15 | rozróżnić dyskusję uczciwą od nieuczciwej
znaleźć przykłady nieuczciwych sposobów prowadzenia dyskusji przedstawić zasady uczciwej dyskusji |
k P-D r/d |
a |
Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Ściąganie – słodkie kłamstewko, czy bezczelna nikczemność? | 16 | zabrać głos w dyskusji na temat ściągania | P-D | a |
Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Egoizm, czy altruizm? | 17 | posługiwać się pojęciami egoizmu i altruizmu
znajdować argumenty na rzecz wymienionych postaw oraz ich granic zabrać głos w dyskusji na temat altruizmu |
K P-D P-D |
a |
Praca i jej wartość dla człowieka. | Kto to jest wolontariusz? | 18 | posługiwać się pojęciem wolontariat
znaleźć przyczyny, dla których warto poświęcić swój czas i energię innym oraz korzyści płynące z takiej postawy |
K P-D |
a |
Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Jak pomóc sobie i innym – prezentacje projektów uczniowskich | 19-20 | wykonać samodzielnie lub w zespole i przedstawić na forum klasy prezentację wybranego projektu | k-d | p-2 |
Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Być sobą i mieć własne zdanie. | 21 | charakteryzować, nazywać i oceniać różne postawy jednostki wobec grupy
odnieść się do sytuacji zagrożenia odrzuceniem przez grupę |
K/p p-d |
a |
Wyjaśnianie prawdziwego znaczenia własnych zachowań oraz ich przyczyn
i konsekwencji. |
Dlaczego ludzie używają przemocy? | 24 | nazywać, charakteryzować i oceniać różne postawy ludzi w skrajnie trudnych sytuacjach
zabrać głos w dyskusji na temat przemocy |
k/P P-D |
a |
Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Odpowiedzialność | 25 | - posługiwać się pojęciem odpowiedzialności
wyrażać własną opinię na temat potrzeby bycia odpowiedzialnym za siebie i innych |
K P-D |
a |
Wyjaśnianie prawdziwego znaczenia własnych zachowań oraz ich przyczyn
i konsekwencji. |
Narkotyki – koniec wolności. | 26 | - wyjaśnić najważniejsze przyczyny i elementy mechanizmu uzależnienia
- zabrać głos w dyskusji na temat uzależnień |
K/p P-D |
a |
Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi. Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | O rywalizacji | 27 | rozróżnić rywalizację zdrową, od wyniszczającej
zabrać głos w dyskusji na temat rywalizacji |
K P-d |
a |
Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi. | Uczestnictwo i dialog. | 28-29 | znaleźć argumenty dla aktywnej postawy obywatelskiej
zabrać głos w dyskusji na temat bierności i aktywności jako postaw etycznych wskazać zależności między postawą uczestnictwa i dialogu, a jakością życia społecznego i demokracji |
K P-D P-D |
a |
Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do
zjawisk społecznych na poziomie małej grupy, społeczności szkolnej i społeczności lokalnej. |
Ideały i moralne drogowskazy | 30 | prezentować różne systemy i poglądy moralne oparte o idee takie jak doskonałość, odpowiedzialność, honor, szczęście, obowiązek, sumienie… | P-D | a |
Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen. | Jak oceniać nasze czyny? | 31 | potrafi oceniać postępowanie człowieka ze względu na konsekwencje
potrafi oceniać postępowanie człowieka ze względu na motywy |
P-d p-d |
a |
POBIERZ PLIK W FORMACIE .DOC