Objaśnienie zasady podziału na bloki tematyczne - patrz tekst "Ramowy plan lekcji Lebenskunde"
Klasy 1 i 2
Blok tematyczny I | Blok tematyczny II | Blok tematyczny III |
● U was jest to całkiem inaczej Rodzina i formy życia ● Ty jesteś w porządku Poszukiwanie przyjaciół
● Moje zwierzątko i ja (zeszyt pracy ucznia)
● Raz jestem zadowolony, innym razem boję się Rozpoznawanie uczuć i umiejętność rozmawiania o tym
● Ja jestem ja, jestem niepowtarzalny Odczuwanie własnej wartości ● On chce zawsze mieć rację Kłótnia i pojednanie
● Mam do tego pełne prawo Prawa dziecka ● Kiedy ptak się obudzi? Śmierć i umieranie |
● On do nas nie pasuje Nieprzystosowani w rodzinie i szkole ● Co to znaczy niepełnosprawny? Współżycie z ludźmi niepełnosprawnymi ● Skąd pochodzisz? Poznawanie innych kultur
● Boso po mokrej łące Odbieranie natury własnymi zmysłami
● My jesteśmy najsilniejsi Wolność i pokój w zabawie i w rzeczywistości
● Kto się odważy? Odwaga i tchórzostwo |
● Ludzie potrzebują się nawzajem Światopogląd humanistyczny ● Co to za święto? Święta i zwyczaje ● Pod moim łóżkiem siedzi potwór Fantazja i rzeczywistość
● Czy kwiaty mogą być szczęśliwe? Filozofowanie z dziećmi
● Pewnego razu … Pragnienia i rozwiązywanie konfliktów w bajkach
|
Klasy 3 i 4
Blok tematyczny I | Blok tematyczny II | Blok tematyczny III |
● My jesteśmy nierozłączni Przyjaźń od zaufania po rozczarowanie
● Nie zostawiaj mnie samego Lęki wywołane chorobą, kłopotami i rozłąką ● Czy jestem dobry wtedy, kiedy inni są gorsi? Osiągnięcia, uznanie i konkurencja w szkole
● Nie dam się szantażować Strategie rozwiązywanie konfliktów ● Nie dam się szantażować! Strategie rozwiązywania konfliktów
● Nie znaczy nie ! Respektowanie siebie i innych
● Gorączka piłkarska Trening, zawody, kibice |
● Nikt się ze mną nie bawi Uprzedzenia i mniejszości● Dlaczego dziadek idzie do domu opieki? Współżycie młodych i starych ● Jesteśmy dziećmi jednej ziemi Odkrywanie różnić i podobieństw
● Tylko mój chomik naprawdę mnie rozumie Odpowiedzialność w stosunku do zwierząt ● Chcę być pytany o zdanie Prawa dziecka na co dzień ● Dziecko w potrzebie Dzieci w sytuacjach kryzysowych
● Na tropie natury Co można zrobić dla ochrony środowiska naturalnego?
● Nakryć stół dla wszystkich Jedzenie podstawową potrzebą, wyżywienie świata, głód ● Wyruszyć w podróż Niecodzienne doświadczenia, obcość |
● Samodzielnie decydować, to znaczy przejmować odpowiedzialność Humanistyczny światopogląd ● Ty widzisz upiory! Rozwijanie sceptycznego myślenia ● Podróż statkiem kosmicznym Fantazje o przyszłości
● Łatwiej, szybciej, lepiej Wynalazki wpływają na życie ludzi
● Rzeczywistość z drugiej ręki Krytyczny odbiór mediów
● Czy człowiek i małpa mają wspólnych przodków? Teoria ewolucji i religijne dogmaty stworzenia ● Hokus pokus Magia i czary
● Tam, gdzie krowy są święte Poznanie i porównanie różnych religii● Ja i mój świat (zeszyt pracy ucznia) |
Klasy 5 i 6
Blok tematyczny I | Blok tematyczny II | Blok tematyczny III |
● Całkowicie w rodzinie Bezpieczeństwo i konflikty w rodzinie
● Przyjaciel, bliski przyjaciel Przyjaźń w ramach jednej płci i miedzy dwoma płciami
● Imigracja, emigracja Życie w społeczeństwie migrantów
● Ja jestem nadal ja, moje ciało się zmienia Tożsamość i rozwój
● Co mam zrobić z moją złością? Bezsilność i agresja
● Mam wyrzuty sumienia Normy, reguły, odpowiedzialność ● Ciągle myślę o dziadku Śmierć i umieranie ● Takim chcę być Idole i kulty młodzieżowe ● To jest skrajna niesprawiedliwość Ocena wyników i obarczanie winą ● Ponieważ jestem dziewczyną/chłopcem Role płci i równouprawnienie |
● Kozły ofiarne Projekcje w grupie i w społeczeństwie
● Na to nie mogę sobie pozwolić Potrzeby, bieda, niesprawiedliwość
● Obcy jest obcym tylko na obczyźnie Różnorodność i tolerancja w wielokulturowym społeczeństwie
● Eko? – logiczne! Wzajemne relacje ludzi, zwierząt i roślin
● To przecież tylko zwierzę Ochrona i posiadanie zwierząt
● Co moglibyśmy pożytecznego zrobi? Dzieci zaczynają być aktywne społecznie
● Porozmawiajmy o prawie Przestrzeganie praw człowieka, w tym praw dzieci ● Trzeba sobie wyrobić szacunek Drogi do uznania, godności i niezależności ● To tylko żart Wirtualne światy, gry komputerowe
● Pokój wymaga wysiłku, wojna jest niszczycielska Zachowanie pokoju, przyczyny wojen |
● Dobre życie według własnych zasad Światopogląd humanistyczny
● Szczęśliwiec Zadowolenie i sens życia
● Czas na coś nowego Idee i możliwości kształtowania przyszłości
● Na tropie ewolucji Darwin i zmiana obrazu świata
● Powiązanie z całym światem Nowoczesne technologie komunikowania się
● To jest już napisane w biblii Poznanie i poglądy na temat różnych religii. Wyrobienie własnego zdania
● Wahadełko, powiedz tak! Przepowiednie i iluzje
● Czy wszechświat ma granice? Astronomia i filozofia ● Ja i mój świat (zeszyt pracy ucznia)
|
Klasy 7 i 8
Blok tematyczny I | Blok tematyczny II | Blok tematyczny III |
● Dopóki mieszkasz w tym domu… Konflikty z rodzicami
● Razem jesteśmy niezwyciężeni Kliki, grupy, bandy młodzieżowe● Tylko, kiedy ja zechcę Pierwsze doświadczenia z miłością i seksualnością ● Pomiędzy dzieciństwem i dorosłością Humanistyczna konfirmacja i ceremonie wejścia w dorosłość
● Jak cię widzą, tak cię piszą Moda, uroda, normy w grupie, styl życia ● Nagle stałem się sławny Gwiazdy i idole, wyobrażenia o sobie, wyidealizowany obraz samego siebie
● Zostaw mnie wreszcie w spokoju! Mieć czas dla siebie
● Tylko James Bond żyje dwa razy Śmierć i umieranie
● Nie zachowuj się tak! Alkohol, narkotyki, kultura przeżywania, próby odwagi
|
● Nigdy więcej! Noc długich noży i odwaga cywilna
● Po prostu coś innego Bogactwo form życia● Mięso – nie, dziękuję! Etyczne problemy hodowli i zabijania zwierząt ● Na zdrowie Odpowiedzialne odżywianie się, fastfood
● Pogoda zwariowała Zmiany klimatyczne ● Nie wychodzę z domu bez komórki Krytyczne korzystanie z nowoczesnych multimediów
● Ponieważ człowiek jest człowiekiem… Historia i znaczenie praw człowieka
● Co ludzie sobie nawzajem czynią Prześladowanie Żydów, pogromy, ludobójstwo
|
● Pięknie być wolnym, ale trzeba o to zabiegać Światopogląd humanistyczny
● Jak sobie wyobrażasz rok 2020? Obawy i nadzieje na przyszłość● Człowiek nie samym chlebem żyje Podłoże religijnego postrzegania świata
● Czy jest coś więcej między niebem i ziemią? Formy i znaczenie współczesnego okultyzmu● Na początku było… Historia stworzenia i mity o początku świata
● A jednak się kreci! Walka o obraz świata
● Sen mara – Bóg wiara Znaczenie snów i ich tłumaczenie
|
Klasy 9 i 10
Blok tematyczny I | Blok tematyczny II | Blok tematyczny III |
● Rodzice muszą zostać na zewnątrz! Konflikty domowe i ich rozwiązywanie● Kobiety są inne, mężczyźni niekiedy też Role płci i emancypacja
● Czy wszystko gra? Przedawkowanie narkotyków
● Fantastycznie Kultury przeżywania, wesołe towarzystwo
● Mnie to nie może się zdarzyć! Ciąża, antykoncepcja, aborcja
● Nikt nie brał tego na poważnie! Samobójstwo – fantazjowanie, grożenie, przyczyny
|
● Co to mnie obchodzi? Choroba bliskiej osoby, odpowiedzialność za własne ciało● Jestem dumny, że jestem Niemcem! Etyczne przyczyny nacjonalizmu, rasizm i antyfaszyzm
● Drugiej ziemi nie mamy Przyroda i środowisko naturalne
● Ci na górze robią, co chcą Aktywność w demokratycznym społeczeństwie
● Na wojnie prawda jest pierwszą ofiarą Ludność cywilna, ruchy „narodowo-wyzwoleńcze”, prawa człowieka
● Czy żołnierze są mordercami? Służba wojskowa, służba cywilna, odmowa służby● Nic z tego nie wyszło Osiągnięcia, konkurencja, cele życiowe ● Pożyjmy sobie naprawdę! Podstawowe potrzeby, radość życia, dostosować się albo poddać |
● Nadać swojemu życiu sens Światopogląd humanistyczny
● Strach przed wolnością Humanizm, psychologia i krytyka społeczna
● Demony, które wzywam Wyobrażenia magiczne, krytyczne widzenie świata
● Jedyna prawda? Porównanie religii światowych
● Na targowisku spirytystycznym Ezoteryka w ciężkich chwilach życia● Co mogę wiedzieć? Podstawowe pytania filozofii i nauki ● Jakoś sobie z tym poradzimy! Krytyka wiary w postęp, granice nauki, etyka przyszłości
|
Klasy 11 do 13
Blok tematyczny I | Blok tematyczny II | Blok tematyczny III |
● Czy miłość może być grzechem? Rozwój moralności seksualnej
● Ja będę to robić całkiem inaczej Własne koncepcje wychowawcze
● Zycie może być takie lub inne Planowanie życia w niepewnych czasach● Żyć po to, aby pracować, czy pracować po to, żeby żyć? Modele życia, perspektywy kariery zawodowej
● Szczęśliwi czasu nie liczą Indywidualne wyobrażenia szczęścia i odpowiedzialność społeczna |
● Córka to nie to samo, co syn Role społeczne w różnych kulturach
● Nowy, piękny świat Etyczne aspekty nowych metod reprodukcji
● Dotąd i ani kroku dalej! Granice tolerancji
● Prawo do własnej śmierci Eutanazja bierna i czynna
● Design określa świadomość Konsumpcja, tożsamość, zaufanie do siebie |
● Życie z dobrodziejstwem wątpienia Humanizm w świetle samokrytyki
● Niedoskonałości ludzkości i wiara w rozsądek Wkład Galileusza, Darwina i Freuda we współczesny obraz świata● Czy istnieje ogólnoświatowy etos? Dialog religii z innymi światopoglądami
● Cel uświęca środki Fundamentalizm i zbrodnie
● Kruchość dobra i prawdy Etyka humanistyczna i ludzka godność |
Na podstawie „Rahmenplan für den Unterricht Humanistischer Lebenskunde“, wydanego przez Humanistischer Verband Deutschland, Landesverband Berlin, 2009, przetłumaczył i opracował
Andrzej Wendrychowicz
Zapraszamy również do lektury pierwszej części tekstu: RAMOWY PLAN LEKCJI LEBENSKUNDE (NAUKI O ŻYCIU)