Materiały Edukacyjne

Propozycje tematów lekcji w podziale na bloki tematyczne

 

Objaśnienie zasady podziału na bloki tematyczne - patrz tekst "Ramowy plan lekcji Lebenskunde"

Klasy 1 i 2

 

Blok tematyczny I Blok tematyczny II Blok tematyczny III

U was jest to całkiem inaczej

Rodzina i formy życia

 

Ty jesteś w porządku

Poszukiwanie przyjaciół

 

Moje zwierzątko i ja

(zeszyt pracy ucznia)

 


 

Raz jestem zadowolony, innym razem boję się
Rozpoznawanie uczuć i umiejętność rozmawiania o tym

 

Ja jestem ja, jestem niepowtarzalny

Odczuwanie własnej wartości

 

On chce zawsze mieć rację

Kłótnia i pojednanie

 

Mam do tego pełne prawo

Prawa dziecka

 

Kiedy ptak się obudzi?
Śmierć i umieranie

On do nas nie pasuje

Nieprzystosowani w rodzinie i szkole

 

Co to znaczy niepełnosprawny?

Współżycie z ludźmi niepełnosprawnymi

 

Skąd pochodzisz?

Poznawanie innych kultur

 

 

Boso po mokrej łące
Odbieranie natury własnymi zmysłami

 


My jesteśmy najsilniejsi

Wolność i pokój w zabawie i w rzeczywistości

 

 

Kto się odważy?

Odwaga i tchórzostwo

Ludzie potrzebują się nawzajem

Światopogląd humanistyczny

 

Co to za święto?

Święta i zwyczaje

 

Pod moim łóżkiem siedzi potwór
Fantazja i rzeczywistość

 

 

Czy kwiaty mogą być szczęśliwe?
Filozofowanie z dziećmi

 


Pewnego razu …

Pragnienia i rozwiązywanie konfliktów w bajkach

 

 

Klasy 3 i 4

Blok tematyczny I Blok tematyczny II Blok tematyczny III

My jesteśmy nierozłączni

Przyjaźń od zaufania po rozczarowanie


Mój tata ma nową pralkę

Odgrywanie ról w rodzinie i w społeczeństwie

 

Nie zostawiaj mnie samego

Lęki wywołane chorobą, kłopotami i rozłąką

 

Czy jestem dobry wtedy, kiedy inni są gorsi?
Osiągnięcia, uznanie i konkurencja w szkole

 

Nie dam się szantażować

Strategie rozwiązywanie konfliktów

 

Nie dam się szantażować!
Strategie rozwiązywania konfliktów

 

 

Nie znaczy nie !
Respektowanie siebie i innych

 

 

Gorączka piłkarska

Trening, zawody, kibice

Nikt się ze mną nie bawi

Uprzedzenia i mniejszości

 

Dlaczego dziadek idzie do domu opieki?
Współżycie młodych i starych

 

Jesteśmy dziećmi jednej ziemi

Odkrywanie różnić i podobieństw

 

 

Tylko mój chomik naprawdę mnie rozumie
Odpowiedzialność w stosunku do zwierząt

 

Chcę być pytany o zdanie

Prawa dziecka na co dzień

 

Dziecko w potrzebie

Dzieci w sytuacjach kryzysowych

 

 

Na tropie natury
Co można zrobić dla ochrony środowiska naturalnego?

 

 

Nakryć stół dla wszystkich
Jedzenie podstawową potrzebą, wyżywienie świata, głód

 

Wyruszyć w podróż
Niecodzienne doświadczenia, obcość

Samodzielnie decydować, to znaczy przejmować odpowiedzialność

Humanistyczny światopogląd

Ty widzisz upiory!

Rozwijanie sceptycznego myślenia

 

Podróż statkiem kosmicznym
Fantazje o przyszłości

 

 

Łatwiej, szybciej, lepiej
Wynalazki wpływają na życie ludzi

 

 

Rzeczywistość z drugiej ręki

Krytyczny odbiór mediów

 

 

Czy człowiek i małpa mają wspólnych przodków?

Teoria ewolucji i religijne dogmaty stworzenia

 

Hokus pokus
Magia i czary

 


Tam, gdzie krowy są święte

Poznanie i porównanie różnych religii

 

Ja i mój świat
(zeszyt pracy ucznia)

 

 

Klasy 5 i 6

 

Blok tematyczny I Blok tematyczny II Blok tematyczny III

Całkowicie w rodzinie

Bezpieczeństwo i konflikty w rodzinie

 

Przyjaciel, bliski przyjaciel

Przyjaźń w ramach jednej płci i miedzy dwoma płciami

 

Imigracja, emigracja

Życie w społeczeństwie migrantów

 

Ja jestem nadal ja, moje ciało się zmienia

Tożsamość i rozwój

 

 

Co mam zrobić z moją złością?
Bezsilność i agresja

 

 

Mam wyrzuty sumienia
Normy, reguły, odpowiedzialność

 

Ciągle myślę o dziadku

Śmierć i umieranie

 

Takim chcę być
Idole i kulty młodzieżowe

 

To jest skrajna niesprawiedliwość
Ocena wyników i obarczanie winą

 

Ponieważ jestem dziewczyną/chłopcem

Role płci i równouprawnienie

Kozły ofiarne

Projekcje w grupie i w społeczeństwie

 

Na to nie mogę sobie pozwolić

Potrzeby, bieda, niesprawiedliwość

 

 

Obcy jest obcym tylko na obczyźnie

Różnorodność i tolerancja w wielokulturowym społeczeństwie

 

Eko? – logiczne!

Wzajemne relacje ludzi, zwierząt i roślin

 

To przecież tylko zwierzę

Ochrona i posiadanie zwierząt

 

Co moglibyśmy pożytecznego zrobi?

Dzieci zaczynają być aktywne społecznie

 

 

Porozmawiajmy o prawie
Przestrzeganie praw człowieka, w tym praw dzieci

 

Trzeba sobie wyrobić szacunek
Drogi do uznania, godności i niezależności

 

To tylko żart
Wirtualne światy, gry komputerowe

 

 

Pokój wymaga wysiłku, wojna jest niszczycielska
Zachowanie pokoju, przyczyny wojen

Dobre życie według własnych zasad

Światopogląd humanistyczny

 

Szczęśliwiec

Zadowolenie i sens życia

 

 

Czas na coś nowego

Idee i możliwości kształtowania przyszłości

 

Na tropie ewolucji

Darwin i zmiana obrazu świata

 


Powiązanie z całym światem

Nowoczesne technologie komunikowania się

 

To jest już napisane w biblii

Poznanie i poglądy na temat różnych religii. Wyrobienie własnego zdania

 

 

Wahadełko, powiedz tak!
Przepowiednie i iluzje

 

 

Czy wszechświat ma granice?
Astronomia i filozofia

 

Ja i mój świat
(zeszyt pracy ucznia)

 

 

 

 

Klasy 7 i 8

Blok tematyczny I Blok tematyczny II Blok tematyczny III

Dopóki mieszkasz w tym domu…

Konflikty z rodzicami

 

Razem jesteśmy niezwyciężeni

Kliki, grupy, bandy młodzieżowe

 

Tylko, kiedy ja zechcę
Pierwsze doświadczenia z miłością i seksualnością

 

Pomiędzy dzieciństwem i dorosłością
Humanistyczna konfirmacja i ceremonie wejścia w dorosłość

 


 

Jak cię widzą, tak cię piszą
Moda, uroda, normy w grupie, styl życia

 

Nagle stałem się sławny
Gwiazdy i idole, wyobrażenia o sobie, wyidealizowany obraz samego siebie

 

Zostaw mnie wreszcie w spokoju!

Mieć czas dla siebie

 

Tylko James Bond żyje dwa razy

Śmierć i umieranie

 

 

Nie zachowuj się tak!
Alkohol, narkotyki, kultura przeżywania, próby odwagi

 

Nigdy więcej!

Noc długich noży i odwaga cywilna

 

 

Po prostu coś innego

Bogactwo form życia

 

Mięso – nie, dziękuję!
Etyczne problemy hodowli i zabijania zwierząt

 

Na zdrowie
Odpowiedzialne odżywianie się, fastfood

 


 

Pogoda zwariowała
Zmiany klimatyczne

 

Nie wychodzę z domu bez komórki
Krytyczne korzystanie z nowoczesnych multimediów

 

Ponieważ człowiek jest człowiekiem…

Historia i znaczenie praw człowieka

 

Co ludzie sobie nawzajem czynią

Prześladowanie Żydów, pogromy, ludobójstwo

 

 

Pięknie być wolnym, ale trzeba o to zabiegać

Światopogląd humanistyczny

 

Jak sobie wyobrażasz rok 2020?

Obawy i nadzieje na przyszłość

 

Człowiek nie samym chlebem żyje
Podłoże religijnego postrzegania świata

 

Czy jest coś więcej między niebem i ziemią?

Formy i znaczenie współczesnego okultyzmu

 

Na początku było…
Historia stworzenia i mity o początku świata

 

 

A jednak się kreci!
Walka o obraz świata

 

Sen mara – Bóg wiara

Znaczenie snów i ich tłumaczenie

 

 


 

 

 

 

Klasy 9 i 10

Blok tematyczny I Blok tematyczny II Blok tematyczny III

Rodzice muszą zostać na zewnątrz!

Konflikty domowe i ich rozwiązywanie

 

Kobiety są inne, mężczyźni niekiedy też
Role płci i emancypacja

 

 

Czy wszystko gra?
Przedawkowanie narkotyków

 

 

Fantastycznie
Kultury przeżywania, wesołe towarzystwo

 

 

Mnie to nie może się zdarzyć!
Ciąża, antykoncepcja, aborcja

 


Nikt nie brał tego na poważnie!

Samobójstwo – fantazjowanie, grożenie, przyczyny

 


 


 

 

Co to mnie obchodzi?

Choroba bliskiej osoby, odpowiedzialność za własne ciało

 

Jestem dumny, że jestem Niemcem!
Etyczne przyczyny nacjonalizmu, rasizm i antyfaszyzm

 

 

Drugiej ziemi nie mamy
Przyroda i środowisko naturalne

 

 

Ci na górze robią, co chcą
Aktywność w demokratycznym społeczeństwie

 

 

Na wojnie prawda jest pierwszą ofiarą
Ludność cywilna, ruchy „narodowo-wyzwoleńcze”, prawa człowieka

 

Czy żołnierze są mordercami?

Służba wojskowa, służba cywilna, odmowa służby

 

Nic z tego nie wyszło
Osiągnięcia, konkurencja, cele życiowe

 

Pożyjmy sobie naprawdę!
Podstawowe potrzeby, radość życia, dostosować się albo poddać

Nadać swojemu życiu sens

Światopogląd humanistyczny

 

 

Strach przed wolnością
Humanizm, psychologia i krytyka społeczna

 

 

Demony, które wzywam
Wyobrażenia magiczne, krytyczne widzenie świata

 


Jedyna prawda?

Porównanie religii światowych

 


Na targowisku spirytystycznym

Ezoteryka w ciężkich chwilach życia

 

Co mogę wiedzieć?
Podstawowe pytania filozofii i nauki

 

Jakoś sobie z tym poradzimy!
Krytyka wiary w postęp, granice nauki, etyka przyszłości

 


 

 

 

Klasy 11 do 13

Blok tematyczny I Blok tematyczny II Blok tematyczny III

Czy miłość może być grzechem?

Rozwój moralności seksualnej

 

Ja będę to robić całkiem inaczej

Własne koncepcje wychowawcze

 

 

Zycie może być takie lub inne

Planowanie życia w niepewnych czasach

 

Żyć po to, aby pracować, czy pracować po to, żeby żyć?
Modele życia, perspektywy kariery zawodowej

 

 

Szczęśliwi czasu nie liczą
Indywidualne wyobrażenia szczęścia i odpowiedzialność społeczna

Córka to nie to samo, co syn

Role społeczne w różnych kulturach

 

Nowy, piękny świat

Etyczne aspekty nowych metod reprodukcji

 

 

Dotąd i ani kroku dalej!
Granice tolerancji

 


 

Prawo do własnej śmierci
Eutanazja bierna i czynna

 

 

Design określa świadomość
Konsumpcja, tożsamość, zaufanie do siebie

Życie z dobrodziejstwem wątpienia

Humanizm w świetle samokrytyki

 

Niedoskonałości ludzkości i wiara w rozsądek

Wkład Galileusza, Darwina i Freuda we współczesny obraz świata

 

Czy istnieje ogólnoświatowy etos?
Dialog religii z innymi światopoglądami

 

 

Cel uświęca środki
Fundamentalizm i zbrodnie

 

 

Kruchość dobra i prawdy
Etyka humanistyczna i ludzka godność

 

 

Na podstawie „Rahmenplan für den Unterricht Humanistischer Lebenskunde“, wydanego przez Humanistischer Verband Deutschland, Landesverband Berlin, 2009, przetłumaczył i opracował

Andrzej Wendrychowicz

 

 

Zapraszamy również do lektury pierwszej części tekstu: RAMOWY PLAN LEKCJI LEBENSKUNDE (NAUKI O ŻYCIU)

Wszystkie publikowane na stronie teksty objęte są licencją creative commons 3.0, o ile w tekście nie zaznaczono inaczej. Zezwala się na ich wykorzystanie do celów dydaktycznych z uznaniem praw autorskich i każdorazowym wskazaniem źródła. Serwis korzysta z plików cookies.

Szukaj