Typ zajęć: zajęcia zintegrowane, godzina wychowawcza, etyka, zajęcia dodatkowe
Wiek uczniów: 8-12 lat
Czas: 2 godziny lekcyjne
Temat: Każdy z nas jest wyspą ….
Cele:
Uczeń potrafi
- zidentyfikować bohaterów utworu,
- przedstawić sytuację bohaterów,
- wyjaśnić, czym jest Zespół Downa,
- wypowiadać się na forum grupy.
Metody i formy pracy
praca indywidualna, praca w grupie, praca z klasą, dyskusja, elementy dramy (rzeźba), wizualizacja, praca z tekstem literackim, zabawa dydaktyczna – iskierka przyjaźni.
Materiały
- książka Katarzyny Ryrych, Wyspa mojej siostry, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2018
- arkusze papieru, markery, taśma malarska,
- komputer.
Przebieg zajęć
- Nauczyciel/nauczycielka proponuje, aby uczniowie i uczennice powitali się iskierką przyjaźni. Osoba rozpoczynająca ćwiczenie, wypowiada głośno zdanie: Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj powróci do moich rąk.
- Wszystkie osoby stają w kręgu, zamykają oczy i chodząc, próbują odnaleźć czyjąś dłoń, którą następnie badają (wielkość, kształt, ciepłotę, etc.). Po wyznaczonym czasie wracają na swoje miejsce i otwierają oczy. Zadaniem uczestników i uczestniczek zabawy, po ponownym zamknięciu oczu, jest odnalezienie tych samych rąk
- Uczniowie i uczennice wybierają dowolne miejsce w klasie i indywidualnie budują wokół siebie z dostępnych materiałów swoją wyspę. Po wyznaczonym czasie łączą powstałe miejsca taśmą malarską, w ten sposób powstają różne szlaki. Następnie uczestnicy i uczestniczki zajęć podróżują po wyznaczonych drogach, odwiedzając wyspy. Zadaniem uczniów i uczennic jest zdobycie jak najwięcej informacji o gospodarzu/gospodyni wyspy. Po wykonaniu ćwiczenia każdy wraca na swoje miejsce i siada. Kolejne osoby przedstawiają koleżanki i kolegów (np. osoba A przedstawia B, następnie B – C, C osobę D).
- Wszyscy uczniowie i uczennice po kolei kończą zdanie: ,,Moja wyspa to …”, a nauczyciel/nauczycielka zapisuje na tablicy pojawiające się określenia i skojarzenia, tworząc mapę mentalną.
- Prowadzący/prowadząca czyta fragment książki od słów: ,,Mijał czas (…)” str. 39, do słów: (…) Pippi nie umie ani czytać, ani pisać.” I zdaje pytania:
- Co symbolizuje wyspa?
- Co odróżnia jedną wyspę od drugiej?
- Jak opiszecie wyspę Pippi? A jak jej siostry?
- Czy można dostać się na każdą wyspę? Dlaczego? W jaki sposób?
- Nauczyciel/nauczycielka czyta kolejny fragment książki, od słów: ,,Gdyby ktoś obdarzony podobną do mojej wyobraźni (…)”, str. 44 do słów: ,,Z tych wszystkich słów zbudowany był świat Pippi.” Uczniowie i uczennice szukają informacji w multimediach informacji nt. Zespołu Downa, następnie, podzieleni na zespoły, tworzą pytania do usłyszanego tekstu. Wszystkie pytania zostają zapisane na tablicy / plakacie. W wyniku głosowania zostają wybrane trzy z nich, na które próbują odpowiedzieć na forum klasy.
- Uczestnicy i uczestniczki zajęć tworzą rzeźbę ze swoich ciał wyspę.
Autorka: Alina Janiszewska – nauczycielka języka polskiego i etyki, redaktorka i autorka książek:
- Lekcje etyki w szkole. Gimnazjum - Wydawnictwa Academicon, Lublin 2015,
- Kierunek – wartości. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Wydawnictwo IF UAM, Poznań 2016,
- Kierunek – dialog. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2017,
- Krok dalej… Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2019,
- Po drugiej stronie... Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2021