Autor: Alina Janiszewska
Typ zajęć: etyka
Temat: Samotność tworzy dziwne labirynty, Carlos Carlos Ruiz Zafón
Wiek: 11-12 lat
Czas: 90 min
Cele
Po zajęciach uczeń:
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z filmem;
- opisuje świat przedstawiony;
- charakteryzuje bohaterów;
- dostrzega symbole w animacji i tłumaczy ich znaczenia .
Formy i metody pracy
praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, technika niedokończonych zdań, techniki dramowe (poza, pantomima, improwizacja), dyskusja, praca z filmem, wizytówka.
Materiały
- film krótkometrażowy pt. Premier Automne, (dostępny online: https://vimeo.com/59230893, dostęp 28.12.2022);
- kredki, kartki papieru;
- komputer z dostępem do Internetu.
Propozycje zadań
- Powitanie
Uczniowie i uczennice stoją w kręgu i witają się wspólnie wymyślonym okrzykiem (np. ahoj!), mogą dodać do niego także gest (np. klaśnięcie w dłonie, podskok, podniesienie rąk). - Uczniowie i uczennice oglądają film Premier Automne. Prowadzący/-a zajęcia rysuje na podłodze okręgi z nazwami emocji, np. zdziwienie, smutek, radość, gniew, obawa, tęsknota. Osoby, spacerując po sali, wybierają to uczucie, które wiąże się z obejrzaną animacją i rozmawiają o swoich doznaniach. W trakcie ćwiczenia można zmieniać miejsca. Ważne, żeby za każdym razem uzasadniać swój wybór.
- Uczestnicy i uczestniczki zajęć, podzieleni na dwa zespoły, przygotowują pracę plastyczną, konkretyzując miejsce akcji, dwie krainy. Po wykonaniu zadania grupy odwiedzają sąsiednie krainy i przez określony czas (np. 1 min) – improwizują, pokazując jak się tam żyje, itp.
Po wykonaniu ćwiczenia, każdy kończy zdanie:
Kraina, w której jestem, …
W trakcie rozmowy warto zwrócić uwagę na symboliczny i umowny charakter obu miejsc oraz wyjaśnić, czym mogą być obie krainy. - Każdy indywidualnie rysuje na kartce filmową sytuację, którą z jakiegoś względu zapamiętał. Następnie wchodzi w rolę bohatera i bohaterki i zastyga w pozie, pokazując wybrany przez siebie moment.
Chętne osoby odpowiadają na pytania:- Kim jesteś?
- Co robisz?
- Dlaczego to robisz?
- Po co to robisz?
- Skąd wiesz, że takie zachowanie w tej sytuacji jest odpowiednie?
- Jaka jest twoja filozofia życiowa?
Po wyjściu z ról uczniowie i uczennice zastanawiają się, kim są bohaterowie, kogo/co symbolizują.
- Uczniowie i uczennice, podzieleni na zespoły, przedstawiają moment spotkania bohaterów – formie pantomimy. Po prezentacji efektów pracy wszyscy zastanawiają się, co zyskali, co stracili bohaterowie od chwili, kiedy się zobaczyli pierwszy raz. A później dyskutują:
- Co to znaczy być samotnym?
- Dlaczego bohaterowie filmu żyli samotnie w swoich krainach? Kto/co o tym zdecydował/-o?
- Czy samotność może być źródłem szczęścia?
- Jak w można wytłumaczyć znaczenie tematu zajęć?
- Uczestnicy i uczestniczki zajęć, podzieleni na zespoły, przedstawiają w dowolnej formie (np. plakat, scenka, opowiadanie) życie bohaterów za 10, 15, 20 lat. Po prezentacji efektów prac wszyscy w parach wypisują na kartkach:
- Co widzę?
- Co myślę?
- Nad czym się zastanawiam?
- Uczniowie i uczennice na podsumowanie zajęć przygotowują wizytówkę nt. zajęć, np.:
Tytuł filmu Słowa-klucze |
Kolor-symbol-rysunek (związany z filmem) |
W jaki sposób film wiąże się ze mną (np. bliscy bohaterowie, wybrany element świata przedstawionego, zagadnienie)? |
W jaki sposób film wiąże się z innymi tekstami kultury, światem, itp.? (dowolny kontekst) |
Chętne osoby prezentują wizytówki.
Powstałą pracę można wkleić do zeszytu albo (jeśli klasa się zgodzi) – przygotować wspólny plakat, wymyślić tytuł, który będzie przesłaniem zajęć.
Autorka: Alina Janiszewska – nauczycielka języka polskiego i etyki, redaktorka i autorka książek:
- Lekcje etyki w szkole. Gimnazjum - Wydawnictwa Academicon, Lublin 2015,
- Kierunek – wartości. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Wydawnictwo IF UAM, Poznań 2016,
- Kierunek – dialog. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2017,
- Krok dalej… Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2019,
- Po drugiej stronie... Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2021