Typ zajęć: etyka
Wiek uczniów: 10-13 lat
Czas: 2 godziny lekcyjne
Temat: Dlaczego Ana nie zjadła słońca?
Cele:
Uczeń potrafi
- określić elementy świata przedstawionego,
- dostrzega metaforyczne znaczenie tekstu,
- wyjaśnić symbole (np. pudełko)
- wypowiadać się na forum grupy.
Metody i formy pracy
praca indywidualna, praca w grupie, praca z klasą, dyskusja, elementy dramy (scenki improwizowane, rola reportera, poza, rzeźba dostawiana), dyskusja, praca z tekstem literackim, praca plastyczna, zabawy dydaktyczne.
Materiały
- tekst Ana i słońce, Załącznik,
- zdjęcia,
- kartki samoprzylepne,
- arkusze papieru, markery.
Słowa kluczowe: wspomnienie, zatrzymanie, wspólny czas, teraźniejszość
Motto:
"A nic może nie przyczynia się tak bardzo do szczęścia, jak poczucie, że teraźniejszość właśnie nie jest ważna, że życie się dopiero zacznie i wszystko dobre i ważne jest jeszcze przed nami. Przy takim nastawieniu nieuniknione niedoskonałości, jakie teraźniejszość w sobie zawiera, tracą na znaczeniu i przestają być przeszkodą w szczęściu."
Władysław Tatarkiewicz, Pisma z etyki i teorii szczęścia, Wydawnictwo Ossolineum.
"Spodziewasz się, że takie prawdziwe szczęście, takie że ach, przyjdzie dopiero jutro, za tydzień, no, kiedyś. I zupełnie nie podejrzewasz, że przeżywasz je tu i teraz."
Marek Bieńczyk, Książę w cukierni, Wydawnictwo Format.
Przebieg zajęć
Powitanie
Uczniowie i uczennice stoją w kręgu, w dowolnej kolejności indywidualnie przekazują grupie ,,pozytywną energię” w formie słów albo gestów, pozostali natomiast jednocześnie powtarzają to, co zobaczyli albo usłyszeli.
Praca z obrazami (zdjęciami), plakat, burza mózgów
Uczestnicy i uczestniczki prezentują sobie nawzajem zdjęcia rodzinne przyniesione z domu, opowiadając, co przedstawiają, dlaczego są dla nich ważne. Następnie wspólnie przygotowują plakat ze zdjęciami, które łączą symbolami, słowami, obrazami itp.
Podczas oglądania efektów pracy każdy indywidualnie zapisuje słowa - skojarzenia na karteczkach i przyczepia je wokół plakatu. Następnie na ich podstawie wszyscy wymyślają tytuł powstałej pracy.
Improwizacja, ćwiczenie dykcji
Uczniowie i uczennice w parach/trójkach wybierają zdjęcie i ,,uruchamiają je”. Poprzez improwizację pokazują, co się mogło wydarzyć. Podczas ćwiczenia osoby w zespole mogą porozumiewać się tylko słowami wcześniej zapisanymi na kartkach. Ćwiczenie wykonywane jest symultanicznie, a wypowiedzi nie muszą mieć sensu.
Praca z tekstem, dyskusja, drama - kolaż słów
Wszyscy zastanawiają się, co wspólnego mogą mieć zdjęcia z poznanym tekstem. Następnie każdy indywidualnie wchodzi w rolę wybranego przez siebie elementu świata przedstawionego (poza głównymi bohaterami/bohaterkami) i po przybieraniu odpowiedniej pozy chętne osoby odpowiadają na pytania:
Kim jestem?
Co widzę?
Co słyszę?
Co myślę?
Nad czym się zastanawiam?
(Uwagi organizacyjne: osoby wypowiadają się w 1. osobie liczby pojedynczej, pytania warto wcześniej zapisać na tablicy, nauczyciel/nauczycielka zapisuje na tablicy odpowiedzi.)
Praca z tekstem, metafora przestrzeni, technika niedokończonych zdań
Po przeczytaniu tekstu Słońce i Ana uczniowie i uczennice, podzieleni na zespoły, układają z własnych ciał oraz z dostępnych przedmiotów w sali ,,pudełkowy świat”.
Po prezentacji efektów pracy wszyscy wypisują na tablicy w trzech kolumnach do słowa pudełko:
- skojarzenia,
- pytania,
- metaforę/porównanie.
Następnie każdy indywidualnie kończy zdanie: Pudełko to...
Uczestnicy i uczestniczki poszukują w tekście także innych symboli, określając ich rolę w utworze.
Stop-klatki (drama)
Uczniowie i uczennice, podzieleni na zespoły, losują krótkie fragmenty związane z bohaterami i bohaterkami opowieści (Rob, Esti, Ana). Przygotowują stop-klatkę. Na znak wszyscy zastygają. Chętne osoby, będąc w roli, odpowiadają na pytania:
Kim jesteś?
Co robisz?
Dlaczego to robisz?
Co chcesz osiągnąć przez to, co robisz?
Skąd wiesz, że tak należy postępować?
Jak jest twoja filozofia życiowa?
Po wyjściu z ról uczestnicy i uczestniczki dyskutują:
Co sądzicie o bohaterach i bohaterkach utworu?
Czy codzienne czynności mogą przynosić szczęście?
Rola reportera
Nauczyciel/nauczycielka wchodzi w rolę dociekliwego reportera/reporterki, a pozostali - w postaci z utworu albo inne wymyślone osoby (np. rodziców, nauczyciela/nauczycielkę bohaterów/bohaterek, sąsiadów/sąsiadek) i zadaje im różne pytania nt. Any, m.in. próbuje się dowiedzieć, dlaczego nie zjadła słońca.
Po wyjściu ról uczestniczki i uczestnicy, zastanawiają się:
Co się dzieje z Aną?
Dlaczego Ana nie zjadła słońca?
Skąd czerpaliście wiedzę, odpowiadając na pytania?
Czy trzeba znać odpowiedzi na każde pytanie? Dlaczego?
Rzeźba dostawiana
Uczniowie i uczennice zapisują na tablicy przesłanie związane z zajęciami.
Następnie tworzą wspólną rzeźbę, pokazując wymyślone hasło. Najpierw wychodzi na środek sali jedna osoba i kolejno dołączają do niej inne, łącząc się jednym elementem (np. dotknięcie butów). Kiedy wszyscy już uznają, że rzeźba jest gotowa, zastygają.
Nauczyciel/nauczycielka ,,zrobi zdjęcie”, mówiąc pstryk, jest to także znak kończący zajęcia.
Załącznik
Słońce i Ana, Alina Janiszewska
Słońce zatrzymuje się na wielkim szkle okna. Wygląda jak żółty ogień schwytany w akwarium na tle niebieskiego nieba. Zagląda do pudełka, które składa się trzech ścian, podłogi, sufitu. Takich pudełek jest więcej. Jedne są mniejsze, inne słabiej doświetlone, jeszcze inne wysoko, blisko chmur, a jeszcze inne tuż przy ziemi. A pudełko często jest jeszcze w innym pudełku.
Flesz słońca pozwala wejrzeć i zatrzymać w kadrze taki oto pudełkowy obrazek. Pstryk!
To kuchnia. Pstryk! Esti stoi przy stole i dzieli świat oraz słowa na czynniki pierwsze: krople rosy, ziarno żyta i soli, rodzynki, żołędzie, sekundy, mi-o-d-o-w-ni-k. I robi to całkiem sprawnie. Pstryk! Rob łączy te składniki, miesza, ugniata w ciasto., przekłada do formy, dokłada ognia. Parę minut i już. Robi to całkiem, całkiem dobrze. Pstryk! Ciasto staje się! I jest. I pachnie. I wypełnia sobą kuchnię.
Pstryk! Tylko Ana nie, nie może. Nie daje. Nie zabiera. Pstryk! Słońce rzuca cień krzesła na ścianę. Jest większe, skrzywione i chwieje się na jednej nodze.
Pstryk! Rob układa ciasto na talerzu i mówi:
- Jedz! Smacznego.
Pstryk! Esti robi to, co robiła wcześniej, dzieli zębami ciasto na małe cząsteczki. Chrup, znika też kawał miodowego słońca. Chrup, znika cała reszta.
Pstryk! A Ana nie, nie zjada słońca.
Pstryk! Noc zamyka kuchnię.
Pudełko znika.
Autorka: Alina Janiszewska – nauczycielka języka polskiego i etyki, redaktorka i autorka książek:
- Lekcje etyki w szkole. Gimnazjum - Wydawnictwa Academicon, Lublin 2015,
- Kierunek – wartości. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Wydawnictwo IF UAM, Poznań 2016,
- Kierunek – dialog. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2017,
- Krok dalej… Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2019,
- Po drugiej stronie... Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2021