Typ zajęć: godzina z wychowawcą, etyka, język polski, zajęcia dodatkowe
Wiek uczniów: 14-16 lat
Czas: 2 godziny lekcyjne
Temat: Święta z Banksy’m
Cele:
Uczeń po zajęciach
- wyjaśnia symboliczne znaczenie znaków związanych ze świętami,
- interpretuje znaczenie symboli w zależności od kontekstu,
- analizuje i interpretuje wybrane murale Banksy’ego,
- dostrzega problemy współczesnego świata,
- formułuje przesłanie dla rówieśników/rówieśniczek.
Metody i formy pracy
praca indywidualna, praca w grupie, praca z klasą, dyskusja, elementy dramy (stop-klatka, pantomima, rzeźba), dyskusja, mapa myśli, praca z obrazem, praca plastyczna.
Materiały
- słowniki (W. Kopaliński, Słownik symboli, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa 1990; W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2007),
- kartki,
- arkusze papieru, markery,
- zdjęcia murali Banksy’ego.
Przebieg zajęć
(Uwagi organizacyjne: przeprowadzenie zajęć wg proponowanego scenariusza wymaga przygotowania sali tak, aby nie było ławek).
Powitanie
Uczniowie i uczennice stoją w kręgu, w dowolnej kolejności przekazują grupie ,,pozytywną energię” w formie słów albo gestu, pozostali natomiast symultanicznie powtarzają to, co zobaczyli albo usłyszeli.
Spotkania (speed dating)
Uczestnicy i uczestniczki zajęć chodzą po klasie, na wcześniej ustalony znak (np. klaśnięcie w dłonie, dzwonek, wyciszenie muzyki) siadają na podłodze (na krzesłach), a następnie rozmawiają przez minutę na jeden z podanych przez prowadzącego/ prowadzącą tematów i rozchodzą się. Warto wcześniej ustalić, że nie wolno spotkać się dwa razy z tą samą osobą.
Przykładowe tematy:
Gdybym nie był/-a tu, to...
Chciałbym/chciałabym, aby w grudniu…
Święto jest wtedy, gdy…
Praca ze słownikiem, mapa myśli
Uczniowie i uczennice wymieniają symbole związane z grudniowymi świętami, następnie, podzieleni na zespoły, rysują i wycinają jeden z wymienionych oraz korzystając ze słowników (Słownik symboli, Słownika mitów i tradycji kultury), szukają ich różnych kulturowych znaczeń oraz wartości, które ze sobą niosą. Każdy zespół przyczepia rysunek magnesem na tablicy (ścianie) i wokół niego tworzy mapę myśli.
Po prezentacji każdej z prac wszyscy pozostali mogą uzupełniać skojarzenia, konteksty
i zadawać pytania.
Na podsumowanie uczestnicy i uczestniczki zajęć uzgadniają wniosek wynikający
z ćwiczenia, zapisują go jako tytuł dla powstałych map myśli.
Praca z obrazem
Nauczyciel/nauczyciela kładzie na podłodze np. trzy zdjęcia murali Banksy’ego związane ze świętami. Uczniowie i uczennice przechodzą pomiędzy obrazami i odpowiadają sobie nawzajem na pytania:
Co widzę?
Co sądzę na ten temat?
Nad czym się zastanawiam?
Następnie wybierają tylko jeden mural do wspólnej analizy i interpretacji, w tym celu każdy indywidualnie przechodzi do tego, który ich zdaniem przedstawia najistotniejszy problem, niezdecydowani natomiast ustawiają się pośrodku sali. Zadaniem powstałych grup jest przekonanie pozostałych do wybranej pracy Banksy’ego. Uczestnicy/uczestniczki w trakcie dyskusji mogą zmieniać miejsca. Decyduje większość.
(Uwagi organizacyjne: wybór murali zależy od osoby prowadzącej, np.:
- mural z bezdomnym, św. Mikołajem, reniferami, dostęp: https://noizz.pl/kultura/banksy-zrobil-nowy-mural-ze-swietym-mikolajem-i-bezdomnym/e4vdxmv, [dostęp online 9.12.2021r.],
- mur w Palestynie, dostęp: http://www.zeutch.com/wp-content/uploads/2017/12/peace-on-earth-angels-streetart-banksy-bethlehem-3-5a24fc4c540de__700.jpg. [dostęp online 9.12.2021],
- szopka bożonarodzeniowa i mur, dostęp: https://i.iplsc.com/szopka-stworzona-przez-banksy-ego/0009PDX1015LL78J-C123-F4.jpg, [dostęp online, 9.12.2021]).
Pantomima, stop-klatka
Nauczyciel/nauczycielka kładzie na środku sali wybrany przez klasę mural i dzieli uczniów i uczennice na trzy zespoły. Każdy indywidualnie wchodzi w rolę elementu świata przedstawionego na obrazie. Grupy realizują zadanie w formie pantomimy:
(1. grupa) Co się wydarzyło wcześniej?
(2. grupa) Co się dzieje teraz?
(3. grupa) Co się zdarzy później?
Prowadzący/prowadzący zatrzymuje w dowolnym momencie scenę jako stop-klatkę (np. dzwonek, klaśnięcie w dłonie). Wybrane osoby, będąc w roli, odpowiadają na pytania:
- Co teraz robisz?
2. Po co to robisz?
3. Co chcesz osiągnąć?
4. Skąd wiesz, że to zachowanie jest odpowiednie w danej sytuacji?
5. Jaka jest twoja filozofia życiowa?
Po prezentacji uczniowie i uczennice:
- wychodzą z ról, każdy indywidualnie wyobraża sobie i pokazuje, jak ściąga z siebie gumę, która przylepiła się do całego ciała;
- rozmawiają o tym, jak czuli się w swoich rolach, co ich zaskoczyło, co zrozumieli;
- dyskutują o pantomimach, zwracając uwagę na kontekst symboli świątecznych w pracach Banksy’ego, zmianę ich znaczeń w porównaniu z mapami myśli z pierwszej części lekcji, a także aktualność poruszanych problemów, przesłanie twórcy, itp.;
- zastanawiają się, po co artysta odnosi się do symboli świątecznych.
Wnioski zapisywane są w formie notatek w zeszycie.
Praca z symbolami
Uczniowie i uczennice, w zespołach, wybierają dowolny świąteczny symbol przyczepiony na tablicy i przygotowują w dowolnej formie (np. rzeźba - drama, plakat, reklama) współczesne świąteczne przesłanie dla rówieśników/rówieśniczek. Efekty pracy można utrwalić (np. w formie zdjęć, krótkich filmów) i pokazać innej klasie.
Ewaluacja, grafitti
Uczniowie i uczennice w ciszy zapisują (rysują) na tablicy / plakacie wyrażenia, zwroty, krótkie zdania, graficzne znaki związane z poruszanymi zagadnieniami czy udziałem w zajęciach.
Autorka: Alina Janiszewska – nauczycielka języka polskiego i etyki, redaktorka i autorka książek: Lekcje etyki w szkole. Gimnazjum Wydawnictwa Academicon, Lublin 2015, Kierunek – wartości. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki, Wydawnictwo IF UAM, Poznań 2016, Kierunek – dialog. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2017, Krok dalej… Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2019, Po drugiej stronie... Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Poznań 2021