PLAN NAUCZANIA ETYKI
Grupa międzyklasowa
SZKOŁA PODSTAWOWA
CELE EDUKACYJNE
• Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych oraz różnych sytuacji życiowych.
• Przygotowanie do rozpoznawania wartości i dokonywania właściwej jej hierarchizacji.
ZADANIA
• Wspieranie uczniów w poszukiwaniu wartości.
• Ukazywanie uczniom konieczności doskonalenia samego siebie.
• Ukazywanie sensu praw i obowiązków, zasad, reguł, nakazów i zakazów, zakresu obowiązków w życiu społecznym.
• Uczenie szacunku dla siebie i innych.
TREŚCI
• Poznawanie siebie, dostrzeganie indywidualnych cech własnych i najbliższych osób.
• Wyjaśnienie prawdziwego znaczenia własnych zachowań, ich przyczyn i konsekwencji.
• Człowiek jako osoba, godność człowieka.
• Przyjmowanie odpowiedzialności za siebie.
• Prawa, obowiązki, zasady i reguły postępowania.
• Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi.
• Wolność i jej rozumienie, Praca i jej wartość dla człowieka
• Autorytety i wzory osobowe.
• Praca i jej wartość dla człowieka.
• Uzasadnianie opinii i wydawanie sądów.
OSIĄGNIĘCIA
• Dostrzeganie różnorodności postaw i zachowań ludzi
• Rozpoznawanie swoich obowiązków wobec najbliższego otoczenia, rodziny szkoły
• Tolerancja dla odmienności i inności
Plan Nauczania
Tematyka |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Ścieżka edukacyjna |
O czym będziemy się uczyć na lekcjach etyki |
Zakres materiału, zasady zachowania i wypowiedzi |
1 |
- |
Człowiek jako osoba |
Człowiek jako osoba, godność człowieka. Dostrzeganie cech indywidualnych własnych i najbliższych osób. Przyjmowanie odpowiedzialności za siebie. Szacunek dla innych, ale i szacunek dla samego siebie, poszanowanie własnego słowa. |
4
|
|
Wolność |
Wolność i jej rozumienie, autorytety i wzorce osobowe. |
2 |
|
Prawa i obowiązki |
Prawa i obowiązki, zasady i reguły postępowania, uczestnictwo w grupie i porozumiewanie się z innymi. Moje obowiązki wobec najbliższych i wobec innych. Moje prawa. Sens praw i obowiązków |
4 |
Edukacja czytelnicza i medialna |
Tolerancja |
Pojęcie tolerancji, tolerancja religijna, otwartość na odmienność kulturową, religijną, odmienny wygląd i zwyczaje -od postrzegania do uprzedzenia |
5 |
Edukacja czytelnicza i medialna |
Odpowiedzialność |
Dobre zachowanie w domu i środowisku. Obowiązki wobec słabych, pomoc potrzebującym. Obowiązki wobec innych niż ludzie istot żywych. |
4 |
Edukacja ekologiczna |
Wartości w życiu |
Co w życiu uważam za ważne? tworzenie systemu wartości |
1 |
|
Praca i jej wartość dla człowieka. |
Czym jest praca, czym powinna być? |
1 |
|
Uzasadnianie opinii |
Umiejętność wydawania sądów, uzasadniania opinii. Czym się kierować przy wydawaniu sądów? |
1 |
|
Wartościowanie zachowań |
Dobro i zło |
1 |
|
Przyjmowanie odpowiedzialności za siebie. |
Wszyscy dążymy do doskonałości, konieczność doskonalenia samego siebie. |
2 |
|
Sprawy ostateczne w życiu |
Człowiek wobec cierpienia i śmierci |
1 |
|
|
Godziny na zagadnienia nie przewidziane wcześniej |
3 |
|
Plan zgodny z podstawą programową przedmiotu Etyka
Opracowanie mgr Krystyna Kukucka