Plan nauczania etyki
Gimnazjum, grupa międzyklasowa
Wymiar:1 godzina tygodniowo
Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4
CELE EDUKACYJNE
• Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych oraz wobec różnych sytuacji życiowych.
• Rozpoznawanie podstawowych wartości i dokonywanie ich właściwych hierarchizacji
• Podjęcie odpowiedzialności za siebie i innych oraz za dokonane wybory moralne.
ZADANIA
• Uświadamianie ważnych problemów moralnych i sposobów ich rozwiązywania.
• Ukazywanie znaczenia zasad moralnych dla rozwoju osobistego człowieka, kształtowania relacji między ludźmi oraz życia społecznego, gospodarczego i politycznego
• Ułatwianie nawiązywania więzi z własną rodziną, krajem i jego kulturą umożliwiających rzeczywiste otwieranie się na różnorodność kultur w otaczającym świecie.
• Umożliwienie rozwijania umiejętności prezentacji własnego stanowiska w dialogu z innymi i demokratycznego współdziałania.
TREŚCI
• Człowiek jako osoba, natura i godność człowieka
• Elementarne normy moralne
• Rola i znaczenie sumienia w ocenie moralnej i dla wewnętrznego rozwoju człowieka.
• Samowychowanie jako droga rozwoju.
• Główne problemy etyki współczesnej
• Człowiek wobec wartości, człowiek wobec cierpienia i śmierci.
• Moralność a religia, wiedza i polityka
• Wskazania moralne w różnych religiach.
• Moralne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody.
• Praca i jej wartość dla człowieka, znaczenie etyki zawodowej.
OSIĄGNIĘCIA
• Dokonywanie doboru wartości i tworzenia ich hierarchii
• Rozstrzyganie wątpliwości i problemów moralnych zgodnie z przyjętą hierarchią wartości i dobrem wspólnym.
• Stosowanie zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym.
Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Plan nauczania etyki
Tematyka |
Zagadnienia |
Liczba godz |
Ścieżka edukacyjna |
Etyka jako dziedzina nauki |
|
1 |
|
Człowiek jako osoba |
Przyroda jako przestrzeń życiowa roślin, zwierząt i ludzi. Obowiązki wobec innych niż ludzie istot żywych. Człowiek jako element czy władca przyrody i środowiska? Natura i godność człowieka. Czy zawsze ”Człowiek to brzmi dumnie”? Wyobrażenie szczęścia w ocenie kulturowej i codziennej rzeczywistości. Sens i wartość życia, kryzysy i ich opanowanie, radzenie sobie z sukcesem, niepowodzeniem, rozczarowaniem, porażką. Poszukiwanie tożsamości pomiędzy dziedzictwem kulturowym, tradycją oraz nowoczesnością. Subkultury młodzieżowe. |
5 |
Edukacja filozoficzna Edukacja ekologiczna, edukacja czytelnicza i medialna |
Elementarne normy moralne |
Pojęcie normy moralnej, stałość i zmienność norm moralnych w czasie i przestrzeni. Relatywizm: ”Moralność Kalego” |
1 |
Edukacja filozoficzna |
Wina, obowiązek, sumienie |
Formowanie się sumienia i tożsamości. Granice rozstrzygania zgodnie z sumieniem, nadmierne żądania, relacje obowiązku i prawa. Prawo do oporu i obywatelskiego nieposłuszeństwa. Obowiązki wobec słabszych, pomoc potrzebującym, pomoc może obrażać. Jak pomagać? |
3 |
Edukacja czytelnicza i medialna |
Samowychowanie jako droga rozwoju. |
Motywacja do postępowania zgodnego z prawem, relacje między prawem a moralnością, formy i granice sprawiedliwości. |
1 |
|
Główne problemy etyki współczesnej |
Główne problemy etyki współczesnej, moralne i etyczne dylematy współczesnej nauki |
3 |
Edukacja czytelnicza i medialna |
Człowiek wobec wartości, człowiek wobec cierpienia i śmierci |
Hierarchia wartości Wybór wartości Współdziałanie w społeczeństwie Człowiek wobec cierpienia, człowiek wobec śmierci, litość a współczucie. |
5 |
Edukacja filozoficzna |
Wskazania moralne w różnych religiach |
Moralność a religia, wiedza i polityka |
2 |
Edukacja filozoficzna |
Wolność, odpowiedzialność, solidarność |
Wolność nie równa się anarchii Dobre postępowanie(relatywizm pojęcia „dobre”) Odpowiedzialność za własne otoczenie. Uzgodnienia, reguły, rytuały, tabu. Dyskryminacja, przemoc, tolerancja, tolerancja religijna |
3 |
|
Praca i jej wartość dla człowieka |
Drogi realizowania się człowieka przez pracę, praca jako narzędzie rozwoju i samodoskonalenia („praca uczłowieczyła małpę”) |
2 |
|
Etyka zawodowa. |
Pojęcie etyki zawodowej i jej znaczenie |
1 |
|
Plan nauczania przedmiotu zgodny z podstawą programową MEN
Opracowanie mgr K. Kukucka