Materiały Edukacyjne

Dlaczego nauczyciele strajkują?

 

U naszych przyjaciół z HVD (Humanistyczny Związek Niemiec), od których pochodzi większość materiałów edukacyjnych, opublikowanych na portalu etykawszkole.pl  znaleźliśmy w materiałach archiwalnych ten scenariusz lekcji etyki.  Powstał on, kiedy to w październiku 2008, na wezwanie central związkowych,  przez cztery dni strajkowali nauczyciele i wychowawcy w całych Niemczech.  Żądali podwyżki wynagrodzeń w wysokości 2,9%. We wszystkich krajach związkowych RFN (Landach) ten postulat został przez władze przyjęty. Tylko w Berlinie zaproponowano nauczycielom jednorazowe wypłaty w wysokości 300 Euro w latach 2008 i 2009.  Praca szkół była podczas strajku mocno ograniczona. Ten scenariusz to propozycja dla nauczycieli, jak porozmawiać z uczniami o strajku. Strajk polskich nauczycieli został tylko zawieszony. Nie wiadomo, czy będzie kontynuowany, ale na pewno warto rozważyć skorzystanie z tego scenariusza.

 

Cele lekcji

 

Uczniowie:

- rozumieją co to jest strajk;

- dowiadują się, że można walczyć o lepsze warunki życia;

- rozumieją związek pomiędzy wysokością zarobków, a kosztami utrzymania.

 

Lekcja dla klas 4 - 6

 

Potrzeba czasowa: 1-2 godziny lekcyjne

 

Przebieg lekcji

 

Wprowadzenie

- rozmowa w kręgu na forum klasy;

- dlaczego nauczyciele strajkują – podsumowania wiedzy uczniów na ten temat.

 

Rozpracowanie tematu

- co to jest strajk?

- teksty i quiz

 

Zakończenie

- dlaczego nauczyciele chcą więcej zarabiać?

- rozmowa podsumowująca i wymiana opinii.

 

Materiały

- teksty na temat strajku;

- quiz dla uczniów;

- grube mazaki.

 

Wprowadzenie

Nauczycielka nawiązuje do aktualnego strajku i proponuje temat lekcji: Dlaczego nauczyciele strajkują?

Uczniowie siadają w kręgu i wymieniają się informacjami, co w ogóle wiedzą na temat strajków. Nauczycielka grubym mazakiem zapisuje krótko w punktach na dużym arkuszu papieru wyobrażenia uczniów. Arkusz można umieścić na ścianie klasy.

Nauczycielka uzupełnia przypuszczenia/wyobrażenia uczniów konkretnymi informacjami.

 

Rozpracowanie

Faza 1.  

Rozpracowanie pytania, co to jest strajk?

Uczniowie zapoznają się z 7 tekstami nt. STRAJKU. W tym celu tekst z załącznika 1.  pociąć na części/akapity i rozłożyć na stolikach, albo umieścić na ścianach klasy w różnych miejscach. Uczniowie chodzą po klasie i zapoznają się z tekstami.  Jeśli czego nie rozumieją proszą innych uczniów o pomoc.

Kiedy wszystkie teksty zostaną przeczytane, uczniowie rozwiązują quiz z załącznika 2.

Następnie siadają w kręgu, omawiają wyniki quizu i wspólnie zastanawiają się nad otwartymi pytaniami.

Podczas rozmowy można porównać odpowiedzi z quizu z przypuszczeniami/wyobrażeniami uczniów z początku lekcji.

 

Faza 2.

Dlaczego potrzebujemy wynagrodzenia za pracę?  

Na podłodze pośrodku kręgu kładziemy możliwie duży arkusz, na przykład papieru pakowego. Pośrodku arkusza jest narysowana sylwetka człowieka.

Nauczycielka zadaje pytanie:

Do czego ludzie potrzebują zarobionych pieniędzy?
Każde chętne dziecko zapisuje swoją odpowiedź mazakiem na arkuszu obok postaci.

Dla lepszego uzmysłowienia tematu można na postaci położyć otwartą portmonetkę z rozsypanymi monetami lub kamykami. Przy/na każdej zapisanej odpowiedzi dzieci mogą układać jedną lub więcej monet/kamyków.

 

Zakończenie

Dlaczego nauczyciele chcą więcej zarabiać?  

Rozmowa edukacyjna odnosząca się do wspólnie wypracowanej ilustracji.

- czy te rzeczy ciągle kosztują tyle samo?

- co robią twoi rodzicie, jeśli te rzeczy drożeją?

- skąd wziąć pieniądze, jeśli te rzeczy są coraz droższe?

- dlaczego nauczyciele chcą więcej zarabiać?

- jakie słyszałeś opinie na temat strajku nauczycieli?  Chcesz się do nich odnieść?

- czy uważasz za uzasadnione, że nauczyciele chcą więcej zarabiać, chociaż jest dużo ludzi,

  którzy muszą się zadowolić mniejszymi zarobkami?

- kiedy nauczyciele strajkują, nie ma lekcji i nie możesz się uczyć. Co o tym myślisz? Uzasadnij

  swoją opinię

 

Załącznik 1

 

Słowo strajk pochodzi od angielskiego strike i oznacza uderzenie lub wybryk

 

Strajk jest wtedy, kiedy ludzie odmawiają wykonywania pracy. Chcą w ten sposób wywrzeć nacisk na pracodawcy

 

Przy strajku chodzi zawsze o poprawę warunków pracy i życia. Przeważnie chodzi o większe wynagrodzenia

 

Strajki odbywają się od bardzo dawna. Pierwsza znana w historii informacja dotyczy strajku z  Deir el-Medineh sprzed ponad 3000 lat. Wtedy egipscy robotnicy krzyczeli: Jesteśmy głodni!

Pracowali na budowie świątyni ku czci faraona Ramzesa III. Porzucili pracę, bo od dwóch miesięcy nie dostali wynagrodzenia i nie wiedzieli jak mają wyżywić swoje rodziny.  

 

W późniejszych czasach strajkowali w Europie robotnicy portowi, górnicy i inni. Domagali się wyższej płacy. Robotnicy strajkują także za krótszym czasem i poprawą warunków pracy, a także za otrzymywaniem zapłaty za czas choroby.

 

 Bywają także całkiem inne strajki. Na przykład studenci domagający się lepszych warunków do nauki.  

 

Wiele strajków organizowanych jest przez związki zawodowe, które angażują się na rzecz praw pracowniczych. Podczas jednego strajku może jednocześnie bardzo dużo ludzi walczyć o lepsze warunki życia.

 

 

Załącznik 2.

 

Quiz na temat strajku

 

Co to jest strajk?

c  Porzucenie pracy

c  Więcej pracy

c  Poszukiwanie nowej pracy

 

O co zazwyczaj walczą ludzie podczas strajku?

c  O milszego szefa

c  O większe wynagrodzenia

c  O lepsze pomieszczenia do pracy

 

O co teraz strajkują nauczyciele?

c  O sympatyczniejszych uczniów

c  O większe sale lekcyjne

c  O większe wynagrodzenia

 

 

Na podstawie:  Warum streiken die Lehrer? Unterrichtsvorschlag zum aktuellen Streik vom 13.-16.10.2008,  autorstwa  Katrin Filler oraz Katji Schäfer

 

Tłumaczył i opracował

Andrzej Wendrychowicz

Wszystkie publikowane na stronie teksty objęte są licencją creative commons 3.0, o ile w tekście nie zaznaczono inaczej. Zezwala się na ich wykorzystanie do celów dydaktycznych z uznaniem praw autorskich i każdorazowym wskazaniem źródła. Serwis korzysta z plików cookies.

Szukaj