Od redakcji: publikowane na naszym portalu materiały edukacyjne to w dużej części tłumaczenia/opracowania niemieckich materiałów do etyki humanistycznej, prowadzonej w berlińskich szkołach przez nauczycieli z Humanistycznego Związku Niemiec (HVD). Oto kilka wskazówek/podpowiedzi dla nauczycieli etyki do wykorzystania przez cały rok szkolny.
Początek roku szkolnego jest dobrą okazją do poszukania wraz z uczniami „złotej nitki” która będzie się wić, przeplatać przez wszystkie lekcje w ciągu roku. Takie nasze etyczne ABC.
Możliwe są przy tym dwa warianty .
- Uczniowie na początku roku tworzą własne ABC, składające się z pojęć/haseł, które będą tematami lekcji w ciągu roku.
- Uczniowie zastanawiają się nad tematami lekcji, które będą zawierały/rozwijały pojęcia etyczne i umieszczają spis tych tematów w klasowym etycznym ABC.
W obu wariantach należy zacząć w klasie od rozmowy, po co są lekcje etyki, a następnie uczniowie poszukają etycznych pojęć kluczowych --- przykłady takich pojęć: sprawiedliwość, równość, wspólnota, ewolucja, życie, śmierć, przyjaźń ….
Nauczycielka zachęca uczniów do poszukania/sformułowania pojęć/tematów szczególnie ważnych dla nich samych.
Cele
- Uczniowie poszukują związków przerabianych na lekcji tematów z ich własnym życiem i próbują opisać/określić te związki.
- Uczniowie zastanawiają się, czego się już nauczyli.
Materiał dla klas 3 – 6
Potrzebny czas: zaproponowana metoda jest wykorzystywana przez cały rok szkolny.
Przebieg lekcji
Wprowadzenie: A jak ananas – zabawa
Moduły
- Co to ma wspólnego z lekcją etyką?
- Pojęcia
- Nasze etyczne ABC
- Czego się nauczyłeś?
Zakończenie
Nasze etyczne ABC – lapbook
Wprowadzenie
Klasy 3 i 4
A jak ananas -- zabawa w kręgu w alfabet.
Dzieci rzucają do siebie piłkę. Pierwsze dziecko mówi: A jak ……i rzuca komuś piłkę. Łapiący piłkę odpowiada np. A jak ananas i odrzuca piłkę w stronę kolejnego dziecka mówiąc: B jak ...... I tak dalej do wyczerpania wszystkich liter alfabetu.
Klasy 5 – 6
Tik-tak -- zabawa w kręgu.
W woreczku z tkaniny jest minutnik, który cicho tyka. Nastawiamy go na 1 minutę.
Pośrodku kręgu stoi pudełko, a w nim kartki z literami alfabetu – pomijamy litery X i Y.
Uczeń wyciąga kartkę i pokazuje wszystkim wylosowaną literę, a następnie musi powiedzieć słowo na tę literę, które jest związane z lekcjami etyki. Woreczek z minutnikiem trafia do następnego (w kręgu) ucznia; ten decyduje, czy uznaje wypowiedziane słowo/pojęcie. Jeśli uznaje, to ma prawo powiedzieć nowe słowo na tę samą literę.
Jeśli uczeń nie zdąży nic powiedzieć zanim zadzwoni minutnik, wtedy przegrywa tę rundę i musi wyjąć z pudełka kolejną literę – w tym momencie ponownie nastawiamy zegar na jedną minutę a przegrany wymienia słowo na wylosowaną nową literę.
W zabawie chodzi o to, żeby jak najszybciej wypowiedzieć słowo/pojęcie na daną literę i podać minutnik dalej zanim zadzwoni, oraz o to, żeby nie być zmuszonym do wyciągania z pudełka kolejnej litery.
Moduły
1. Co to ma wspólnego z lekcją etyki?
Potrzebna będzie taka liczba zamkniętych pudełek, ile jest uczniów w grupie. W każdym pudełku jest inny przedmiot. Otwieramy jedno z pudełek, wyjmujemy i opisujemy znajdujący się w nim przedmiot. Teraz jeden z uczniów ma powiedzieć, co ten przedmiot może mieć wspólnego z lekcjami etyki.
Przykładowe przedmioty: muszelka, zabawka, figurka zwierzątka, lusterko…
Pytania impulsowe:
- co ci się kojarzy z tym przedmiotem?
- co on może mieć wspólnego z twoim życiem?
- co ten przedmiot może mieć wspólnego z lekcjami etyki?
- Pojęcia
Są przygotowane karteczki z pojęciami/słowami związanymi z lekcjami etyki.
Uczeń rzuca kostką. W zależności od rzuconych oczek, będzie musiał wykonać następujące czynności:
1 lub 2: opisać/omówić wylosowane słowo/pojęcie bez użycia tego słowa lub jego pochodnych.
3 lub 4: przedstawić rysunkowo na tablicy wylosowane słowo/pojęcie.
5 lub 6: przedstawić słowo/pojęcie jako pantomimę.
Pozostali uczniowie próbują odgadnąć, o jakie pojęcie/słowo chodzi.
Po zapoznaniu się z powyższymi regułami zabawy jest losowana/odkrywana karteczka z pierwszym pojęciem.
W klasach 3 - 4 nauczycielka przygotowuje karteczki z pojęciami/słowami.
W klasach 5 - 6 karteczki przygotowują uczniowie wedle własnego uznania.
- Nasze etyczne ABC
Nauczycielka: możemy na ten rok szkolny przygotować nasze własne ABC na lekcje etyki. Będzie nam towarzyszyło przez cały rok.
Klasa przygotowuje listę pojęć/tematów, które chcieliby przerabiać na lekcjach etyki w ciągu roku. W mniejszych grupach uczniowie próbują znaleźć ważne dla nich słowa/pojęcia na każdą z liter alfabetu. Można przydzielić litery poszczególnym grupom, a następnie na forum całej klasy zrobić zbiorczą listę, napisać ją na dużym arkuszu i umieścić w klasie.
Uwaga. Nie ma potrzeby wymyślania koniecznie pojęć/tematów na wszystkie litery alfabetu.
Wolne miejsca na liście będę uzupełniane w ciągu roku.
Każdy uczeń dostaje kilka (3 – 5) małych naklejek i umieszcza je na liście przy tych pojęciach, które mu się najbardziej podobają i chciałby aby były przerabiane na lekcjach w ciągu roku. Najpopularniejsze tematy powinny się znaleźć w planie zajęć.
Jeśli na liście przygotowanej przez uczniów znalazły się np. dinozaury, to jest to dobra okazja do omówienia na lekcjach tematu ewolucji, natury, życia.
- Czego się nauczyłeś?
Na zakończenie każdej lekcji etyki można, w celu utrwalenia tematu, przeprowadzić krótką zabawę z kostką. Pytania z załącznika są wydrukowane na odrębnych kartkach. Można dodatkowo sformułować własne pytania. Na odwrocie karki z pytaniami numerujemy od 1 do 6. W zależności od liczby kartek kilka z nich będzie mieć ten sam numer. Uczniowie rzucają kostką i opowiadają na pytania o wylosowanym numerze. Można też wyciągać pytania losowo, jak karty z talii, bez rzucania kostką.
Zakończenie
Nasze etyczne ABC można wykonać w formie Lapbooka. Może to zrobić każdy z uczniów z osobna na wybrane przez siebie litery, albo cała grupa z wykorzystaniem możliwie wszystkich liter alfabetu. Gotowy lapbook umieszczamy w klasie tak, żeby także inne dzieci nie chodzące na etykę mogły do niego zajrzeć. O przygotowaniu lapbooka można przeczytać tutaj: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/694/T3-4_14%2C+Kopeć.pdf
Załącznik: Zestaw pytań
Które myśli były szczególnie interesujące?
Dlaczego zajęliśmy się akurat tym tematem?
Co dzisiejszy temat lekcji ma wspólnego z twoim życiem?
Co ci się podobało najbardziej?
Czego nowego się dowiedziałeś?
Czego się nauczyłeś?
Co cię zaskoczyło?
Jak się udała współpraca z innymi uczniami?
Jaki był temat dzisiejszej lekcji?
Co wiedziałeś najlepiej?
Jakie inne słowo pasuje także do dzisiejszego tematu?
O czym chciałbyś się dowiedzieć więcej?
Wykorzystano materiał: Unser LebenskundeABC, Methode zur Reflexion oder Themenfindung autorstwa Katrin Filler, berlińskiej nauczycielki Lebenskunde z HVD
Tłumaczył i opracował Andrzej Wendrychowicz