Materiały Edukacyjne

Edukacja Obywatelska (3)

Jest chyba pełna zgoda, że musimy budować w Polsce społeczeństwo obywatelskie. Odpowiedź na pytanie, co to jest społeczeństwo obywatelskie nie jest prosta, ale jeszcze trudniejsze jest pytanie, jak to zrobić? Portal etykawszkole.pl będzie podpowiadać, jak to robić na lekcji w szkole. Rozpoczynamy nowy cykl publikacji pod nazwą Edukacja Obywatelska. Będziemy udostępniać Państwu materiały Bundeszentrale für politische Bildung, bpb, (niemieckie Federalne centrum edukacji politycznej). Teksty w formie kart roboczych dla uczniów pochodzą z broszur:

„Politik für Einsteiger” (Polityka dla początkujących) http://www.bpb.de/shop/lernen/thema-im-unterricht/36917/politik-fuer-einsteiger

oraz „Gesellschaft für Einsteiger” (Społeczeństwo dla początkujących) http://www.bpb.de/shop/lernen/thema-im-unterricht/36905/gesellschaft-fuer-einsteiger

Wprowadzone niewielkie zmiany w stosunku do tekstów źródłowych mają na celu dostosowanie ich do realiów polskich.

 

 

Człowiek władzy czy idealista?

Twój obraz polityków

1. Mój idealny polityk

Kiedy jest mowa o zniesmaczeniu polityką, na ogół mamy na myśli polityków i partie polityczne. Zarówno ze strony młodych jak i starszych padają pod adresem polityków takie oskarżenia jak:

„Wiele gadania, żadnego konkretnego działania” – „Przed wyborami wszystko obiecują, a potem nic nie dotrzymują” – „Są populistami żądnymi władzy” …

A jaki jest twój obraz polityków? Jakie cechy oni posiadają? Jacy, twoim zdaniem, powinni być politycy?

Utwórzcie w klasie kilka grup 3-4 osobowych i wspólnie nakreślcie dwa obrazy polityków. Pierwszy z nich, to faktyczny obraz według was, a drugi, to obraz polityków idealnych. Do nakreślenia obu obrazów możecie posłużyć się cechami charakteru, kwalifikacjami, wyglądem zewnętrznym, czy wypowiedziami włożonymi w ich usta.

 

Obraz realny (jak ich widzimy)

………………………………

……………………………..

……………………………..

………………………………

……………………………….

………………………………

………………………………

………………………………

Obraz idealny (jak chcielibyśmy ich widzieć)

………………………………

……………………………..

……………………………..

………………………………

……………………………….

………………………………

………………………………

………………………………

2. Obietnice wyborcze, a rzeczywistość

Czternastoletnia Barbara bardzo się interesuje polityką, szczególnie podczas kampanii wyborczej.  Barbara wypowiada następujące opinie:

a) „To przecież jasne. Gdyby partie w czasie kampanii mówiły bardzo skomplikowane, albo niepopularne rzeczy, to przecież ludzie by na nich nie zagłosowali.”

b) „Prawie zawsze po wyborach partie muszą tworzyć koalicje. Wtedy muszą iść na różne kompromisy, które odbiegają od ich obietnic wyborczych.”

      - Czy zgadzasz się z jedną z tych wypowiedzi, a może z obiema?

     - Jakie jest Twoje zdanie o obietnicach wyborczych polityków i partii politycznych?

     - Czy nazwiesz kłamstwem niedotrzymanie obietnic wyborczych, także jeśli nie mogą być one dotrzymane?

 

 

Tłumaczył i opracował

Andrzej Wendrychowicz

Wszystkie publikowane na stronie teksty objęte są licencją creative commons 3.0, o ile w tekście nie zaznaczono inaczej. Zezwala się na ich wykorzystanie do celów dydaktycznych z uznaniem praw autorskich i każdorazowym wskazaniem źródła. Serwis korzysta z plików cookies.

Szukaj