Jest chyba pełna zgoda, że musimy budować w Polsce społeczeństwo obywatelskie. Odpowiedź na pytanie, co to jest społeczeństwo obywatelskie nie jest prosta, ale jeszcze trudniejsze jest pytanie, jak to zrobić? Portal etykawszkole.pl będzie podpowiadać, jak to robić na lekcji w szkole. Rozpoczynamy nowy cykl publikacji pod nazwą Edukacja Obywatelska. Będziemy udostępniać Państwu materiały Bundeszentrale für politische Bildung, bpb, (Federalne centrum edukacji politycznej). Poniższy tekst w formie karty roboczej dla uczniów pochodzi z broszury „Politik für Einsteiger” (Polityka dla początkujących) http://www.bpb.de/shop/lernen/thema-im-unterricht/36917/politik-fuer-einsteiger
Współtworzyć politykę, ale jak?
Możliwości uczestniczenia
1. Którą z poniższych akcji uważasz za przydatną, żeby uaktywnić się politycznie, albo zaangażować się na rzecz jakiejś konkretnej sprawy? Zaznacz akcję, w której byś wziął udział osobiście oraz tę, w której już kiedyś uczestniczyłeś lub nadal uczestniczysz.
Znak + oznacza = mogę to sobie wyobrazić
Znak x oznacza = już brałem udział / uczestniczę.
Forma akcji | + | x | + | x | |||
pójście na wybory pisanie listów/maili do polityków objęcie funkcji politycznej udział w debacie publicznej udział w samorządzie szkolnym wpłacenie datku na cele polityczne udział w inicjatywie obywatelskiej wysyłanie listów do gazet okupacja kamienicy głosowanie na radykalną partię polityczną polityczne wypowiedzi w internecie |
udział w strajku udział w zbieraniu podpisów zbojkotowanie wyborów udział w legalnej demonstracji udział w zajściach ulicznych udział w bojkocie kupowanie produktów ekologicznych rozklejanie plakatów uwolnienie zwierząt doświadczalnych aktywna praca w partii politycznej udział w nielegalnej demonstracji |
||||||
2. Która z powyższych akcji szczególnie ci się podoba, albo oceniasz ją jako szczególnie ważną? Sporządź listę z czterema najważniejszymi dla ciebie punktami i uzasadnij swój wybór.
1. ……………………………………….........., ponieważ: ……………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. ……………………………………….........., ponieważ: ……………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. ……………………………………….........., ponieważ: ……………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. ……………………………………….........., ponieważ: ……………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Niektóre z wymienionych w punkcie pierwszym akcji są niedozwolone. Które to są? Co o nich myślisz?
4. „Myślę, że polityka zaczyna się w momencie, kiedy się w coś zaangażujemy. To może się zacząć od dyskutowania, aż po faktyczne zaangażowanie, kiedy się podwinie rękawy i zrobi coś konkretnego”
To jest wypowiedź 19-letniego ucznia. Czy zgadzasz się z nim, czy raczej nie? Zanotuj swoje myśli na te temat.
Podpowiedź: na podstawie wyników powyższych zadań możecie zorganizować w klasie debatę.
Tłumaczył i opracował
Andrzej Wendrychowicz