„MÓW, CO CZUJESZ” – scenariusz lekcji etyki dla klas I – III
- Czytamy książeczkę „Mów, co czujesz” wydawnictwa Egmont (seria o Kubusiu Puchatku).
- Rozmowa nt. treści opowiadania (Jaki problem miało Maleństwo? Jak okazywało swój smutek? Jak próbowali mu pomóc przyjaciele i dlaczego im się to nie udawało? W którym momencie Maleństwo poczuło się lepiej? Co okazało się najlepszym sposobem na jego smutek?)
- Opowiadamy o własnych doświadczeniach ( Czy zdarzyło się kiedyś, że nie powiedziałeś o tym, co czujesz? Jak się wtedy zachowywałeś? Itp.)
- Jak można bez słów okazać swoje uczucia?
Dzieci pokazują: smutek, lęk, rozczarowanie, gniew, zniechęcenie…
Tłumaczymy dzieciom, że samo okazywanie tego, co się czuje, może wprowadzić w błąd, powodować nieporozumienia. Np. odsunięcie się od grupy dzieci z powodu smutku, wstydu inni mogą odczytać jako odtrącenie ich, obrażenie się itp.
- Karta pracy – dzieci segregują słowa na „wesołe” i „smutne” i kolorują je według własnego uznania na dwa wybrane kolory. (załącznik 1)
- Zabawa : Co oznacza moja mina? Co mówi moje ciało?
- Paluszkowy teatrzyk.
Dzieci nakładają na paluszki pacynki i starają się w imieniu swojego bohatera opowiedzieć o swoich uczuciach i rozwiązać problem - zgodnie z wylosowaną sytuacją. (załącznik 2)
Załącznik 1
SMUTEK |
ZŁOŚĆ | ZADOWOLENIE | ŻAL | DUMA |
ZAWÓD |
ULGA | ROZCZAROWANIE | LĘK | ZAGROŻENIE |
WSTYD |
WDZIĘCZNOŚĆ | RADOŚĆ | BÓL | SPOKÓJ |
Załącznik 2
Sytuacje:
- Chcesz obejrzeć nową zabawkę kolegi, ale on nie pozwala ci na to.
- Widzisz jak dzieci z twojej klasy ciekawie się bawią. Próbujesz dołączyć do zabawy, ale zostajesz odtrącony.
- Nie zrozumiałeś polecenia na lekcji, a pani nie chce już go powtarzać.
- Rodzice uznali, że zepsułeś pilota, podczas gdy zrobił to twój brat.
- Podczas zabawy niechcący uderzyłeś koleżankę.
- Ktoś zmusza cię do zjedzenia potrawy, której nie cierpisz.
Donata Pliszka,
nauczycielka języka polskiego i etyki w PSP nr 1 w Starogardzie Gdańskim,