UCZUCIA I EMOCJE BOHATERÓW FILMU „SEKRETY MORZA” – scenariusz lekcji etyki dla klas IV-VI.
1. Rozmowa na temat wrażeń po obejrzanym filmie.
Tłumaczymy dzieciom, że w filmie wykorzystane zostały motywy z mitologii celtyckiej (pojęcia „mitologia”, „Celtowie”).
NOTATKA:
SELKIE – celtycka pół foka , pół kobieta, której przemiana odbywa się poprzez zrzucenie foczej skóry. Porzuca życie w morzu z miłości do mężczyzny, jednak jej tęsknota za morzem każe jej tam ponownie wrócić. W mitach ukochani albo nie wiedzą, że zakochali się w selkie, albo wiedząc o tym, ukrywają foczą skórę, aby zapobiec jej powrotowi do morza.
2. Zadanie dla uczniów:
Połącz odpowiednie słowa z konkretnymi bohaterami:
OJCIEC BEN SIRSA
milczenie - cierpienie – niewinność - samotność - zazdrość - tęsknota -delikatność - gniew - bezradność
3. Rozmowa na temat tego, co przeżyli bohaterowie – co czuli, jak się próbowali przed tym bronić, jak sobie poradzili…. Problem utraty, śmierci, rozstania i bólu i samotności, które się z tym wiążą.
4. Zadanie 2 – Za pomocą symboli, znaków opisz drogę, jaką przeszedł mały Ben.
Np. serce – miłość do matki, uśmiechnięte słońce – szczęśliwe dni z rodziną, znak zapytania – zagubienie w dziwnej sytuacji, kiedy z dnia na dzień traci mamę, potem – tęsknota, gniew itd…
5. Opisz w kilku zdaniach, co czułeś, kiedy oglądałeś film, jakie emocji Ci towarzyszyły.
6. Rysunek na szkle – ilustracja do filmu. Na zielonych butelkach (takich po szampanie) malujemy farbami ilustrację, inspirując się wydrukowanymi zdjęciami z filmu. Przy pracy mamy okazję do dalszej rozmowy na temat filmu.
Donata Pliszka,
nauczycielka języka polskiego i etyki w PSP nr 1 w Starogardzie Gdańskim