Na lekcjach etyki powinno się podejmować tematy aktualnie nurtujące uczniów, a związane np. z jakimś ważnym, czy bulwersującym wydarzeniem w klasie, w szkole, czy w ich miejscu zamieszkania. Warto także zajmować się w kontekście etycznym tematami przerabianymi na innych przedmiotach. Dla przykładu publikujemy scenariusz poświecony węgierskiej rewolucji 1848. Na ogół wiemy, że jedną z najważniejszych postaci rewolucji był bohater obu naszym narodów, Józef Bem - był on zresztą także feldmarszałkiem armii tureckiej. A inne ważne postaci? O jakie wartości wszyscy oni walczyli ?
Warto się nie bać myśleć!– Węgierska Rewolucja 1848
Szkoła podstawowa (klasy IV-VI) /gimnazjum
Celem lekcji jest zaznajomienie uczniów z pojęciem Rewolucji Węgierskiej oraz jej ideałów w znaczeniu uniwersalnym. Uczniowie zapoznają się z kulturą i historią Węgier.
Zanim rozpoczniesz, zapytaj uczniów gdzie leżą Węgry i co wiedzą na temat tego kraju.
Przedstaw cele Rewolucji, przyczyny i skutki, najważniejsze wydarzenia, przywołaj postaci takie jak Sandor Petofi, Lajos Kossuth, Lajos Batthyany, Istvan Szechenyi, Józef Bem , opowiedz o nich kilka słów, pokaż fotografie. Użyj terminów takich jak : Rząd Batthyany’ego, kapitulacja pod Vilagos, Męczennicy z Aradu, równość obywatelska, cenzura, prawa człowieka. Opowiedz o udziale Polaków w Rewolucji Węgierskiej.
Zadaj uczniom pytania:
Co sądzisz o Rewolucji na Węgrzech?
Czy była ona ważna? Dlaczego?
Która z postaci imponuje Ci najbardziej?
Czy dzisiaj też istnieją ludzie walczący o podobne sprawy? Podaj przykłady
Dlaczego wolność słowa i równość obywatelska są tak ważne?
Jak myślisz, dlaczego zginęło tylu ludzi? Jak byś postąpił/a na miejscu władz Austriackich?
Pytania dodatkowe w gimnazjum:
Czym różni się Rewolucja na Węgrzech od polskich Powstań Narodowych? Uzasadnij
Jak zdefiniujesz pojęcie Męczennicy z Aradu? Czy jest ono tożsame z katolicką koncepcją męczennictwa? Uzasadnij
Temat pod dyskusję:
Kossuth kontra Szechenyi
Klasa dzieli się na zwolenników Kossutha i Szechenyi’ego , argumentują swoje racje, najważniejsze z nich zapisz na tablicy, a następnie omów z uczniami.
Przeczytajcie Pieśń Rewolucyjną Petofiego, spróbujcie podyskutować.
Wysłuchajcie głosu Kossutha ( wystarczy wpisać Kossuth Lajos- his voice), znajdź jego tłumaczenie, podyskutujcie na temat nagrania.
Scenki do odegrania (wybór):
Jeden z uczniów wciela się w postać Sandora Petofiego i wygłasza swoje postulaty wolności.
Uczniowie wcielają się w role członków Rządu Batthyany’ego i zgłaszają postulaty reform.
Na kartkach papieru uczniowie Piszą swoje własne postulaty zmian w zakresie wolności obywatelskich i prezentują przed klasą, jakby byli członkami węgierskiego parlamentu.
Zadania domowe:
Napisz e-mail do swojego kolegi, opowiedz mu czego nauczyłeś na dzisiejszej lekcji i która z postaci wydawała Ci się najciekawsza.
Na wymianą przyjeżdża zaprzyjaźniona szkoła z Węgier, macie razem świętować piętnasty marca, jak wyglądałyby takie uroczystości? Opisz w 5-6 zdaniach.
Amerykańscy naukowcy właśnie wynaleźli narzędzie do komunikacji z ludźmi z przeszłości , gdybyś miał takie urządzenie, co powiedziałbyś Kossuthowi? Napisz w 5-6 zdaniach.
Linki:
http://www.budapeszt.infinity.waw.pl/historia/hist_31.html
http://visitbudapest.travel/budapest-events/march-15th-national-holiday/
http://www.historynet.com/hungarys-war-of-independence.htm
https://www.mtholyoke.edu/courses/rschwart/hist151/StatesNationalities1848&later/album/Hungary/slides/Kossuth_insurrection.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Lajos_Kossuth
http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_Revolution_of_1848
Klaudia Rogowicz