Kontynuujemy publikacje opisów gier/zabaw przydatnych na lekcjach etyki. Wyłącznie dla uproszczenia stosujemy głównie termin „zabawa”, także w odniesieniu do opisów gier, oraz zamiennie termin „gracz” lub „uczestnik zabawy”.
W celu lepszej identyfikacji i szybszego odnalezienia danej zabawy/gry są one numerowane w sposób narastający.
Tytułem wprowadzenia w temat zastosowania gier i zbaw na lekcjach etyki bardzo prosimy przeczytać opublikowany wcześniej tekst:
http://www.etykawszkole.pl/baza-wiedzy-/materiay-edukacyjne/275-gry-i-zabawy-na-lekcjach-etyki
ZABAWY WSPIERAJĄCE RÓŻNE TEMATY LEKCJI ETYKI
Temat cyklu zabaw: kim jestem?
Na lekcjach etyki jest ważne rozwijanie u dzieci pewności siebie, żeby coraz lepiej wiedziały kim są i co ich motywuje w życiu. W zabawach związanych z tym tematem chodzi o odkrywanie, kim się jest i co dla kogoś może być ważne. Dzieci odkrywają, przez jakie „okulary” można patrzeć na siebie samego, na innych i na otaczający świat. Jest wiele różnych perspektyw takiego patrzenia. Każda z nich jest nową wskazówką, co można uważać za ważne, a co nie. Dopóki nie ma się takiej świadomości, można posłużyć się innymi „okularami”, które do mnie lepiej pasują
Zabawa 19 – kto wie, kim jestem?
Cele zabawy
- Uczestnicy wzmacniają u siebie empatię.
- Uczestnicy wzmacniają wzajemne relacje społeczne.
- Uczestnicy uświadamiają sobie własne uprzedzenia wobec innych uczestników zabawy.
- Uczestnicy stawiają się na miejscu innych i wzmacniają własną wrażliwość moralną.
Przebieg zabawy
Wszyscy uczestnicy dostają po kartce, którą podpisują imieniem i nazwiskiem i odpowiadają na szereg adresowanych do nich pytań.
Przykładowe pytania:
- Co mi się szczególnie podoba na lekcjach etyki?
- Co mi się nie podoba na lekcjach etyki?
- W czym jestem szczególnie dobry?
- W co najbardziej wątpię?
- Czego bym się najchętniej nauczył?
- Co najchętniej robię?
Kiedy wszyscy są gotowi z odpowiedziami, prowadząca grę nauczycielka zbiera karki i je numeruje.
Nauczycielka głośno odczytuje odpowiedzi na poszczególne pytania: „Numer 1. napisał …”
Uczestnicy notują sobie numery wymienione przez nauczycielkę i na podstawie usłyszanych odpowiedzi próbują przyporządkować poszczególne numery koleżankom i kolegom. Kiedy wszystkie karki zostały odczytane następuje sprawdzenie, kto w klasie najtrafniej przyporządkował numery nazwiskom uczniów. Każdy ma przynajmniej jedno trafienie, a mianowicie dobrze przyporządkował numer do własnych odpowiedzi.
Pytania refleksyjne
- Co nowego dowiedziałeś się o uczestnikach zabawy?
- Kto był najłatwiejszy do zidentyfikowania i dlaczego, na jakiej podstawie?
- Kto z uczestników nie został przez nikogo zidentyfikowany i jaka może być przyczyna?
- Kto z uczestników miał najwięcej trafień i jaka może być tego przyczyna?
- Jakich rzeczy, informacji o innych po prostu nie można wiedzieć?
- Czy często nie miałeś pojęcia, kto to może być i „strzelałeś” w ślepo?
- Przy której kartce, osobie miałeś największe wątpliwości?
Podpowiedź
Ta zabawa sprawdza się w grupie, w której uczestnicy znają się nieco dłużej i lepiej.
Zabawa 20 – czy to zdjęcie do mnie pasuje?
Cele zabawy
- Uczestnicy wysłuchują się uważnie.
- Uczestnicy rozwijają wzajemne interakcje.
- Uczestnicy wzmacniają wzajemne relacje społeczne.
Przebieg zabawy
Ze sterty widokówek, pocztówek, zdjęć każdy uczestnik wybiera po dwie kartki, które ocenia, że najlepiej do niego pasują. Można w tym celu użyć także zdjęć wyciętych z czasopism ilustrowanych.
Kiedy już wszyscy mają kartki, biorą jedną z nich do wyciągniętej w górę ręki i biegają swobodnie po klasie. Na znak nauczycielki każdy wybiera sobie partnera, któremu chciałby coś opowiedzieć o sobie na podstawie, czy w związku z trzymaną w ręku kartką. Można sobie nawzajem zadawać pasujące do tematu pytania. Taka akcja jest powtarzana kilka razy. Nauczycielka uprzedza uczestników, żeby nie przekazywać sobie żadnych tajemnic, ponieważ zabawa z kartkami będzie miała ciąg dalszy.
Następnie uczestnicy siadają w kręgu i nauczycielka zadaje pytanie: „Kto z was może coś opowiedzieć o … i tu pada nazwisko jakiegoś uczestnika?” Jeśli uczestnicy zabawy znają się dłużej i lepiej, można zapytać: „Kto z was może coś opowiedzieć o … i tu pada nazwisko jakiegoś uczestnika … od którego dowiedział się czegoś, czego prawdopodobnie żaden inny uczestnik zabawy nie wie?”
Pytania refleksyjne
- Czy więcej słuchałeś, czy więcej sam opowiadałeś?
- Czy każdemu z uczestników możesz, chcesz tak samo dużo opowiedzieć o sobie?
- Czy podczas zabawy opowiadałeś każdemu to samo, czy co innego i od czego to zależało?
- Które pytania pomogły ci w dalszej rozmowie z partnerem, a które pytanie uznałeś za mało interesujące?
Podpowiedzi
Tę zabawę można z powodzeniem wykorzystać do różnych tematów lekcji, jeśli odpowiednio dobierze się treści na kartach, zdjęciach.
Źródło:
Wszystkie opisy gier i zabaw są autorstwa zmarłej w roku 2010 holenderskiej nauczycielki i popularyzatorki etyki humanistycznej, Tryntsje de Groot. Opracowała ona wspaniały podręcznik dla nauczycieli o zastosowaniu gier i zabaw do nauczania etyki pt. Praktijkboek Zin in Spel!? Książkę przetłumaczyła na język niemiecki Ulrike Dausel, a wydał ją Humanistyczny Związek Niemiec (HVD).
Tłumaczenie i opracowanie
Andrzej Wendrychowicz