Gender
Gimnazjum/szkoła średnia
Lekcja przybliża tematykę gender, wyjaśnia czym jest a czym nie jest, uczniowie dyskutują nad obrazem kobiet w mediach i kulturze oraz o nierównościach płci
Zanim rozpoczniesz lekcję
Daj do przeczytania artykuł Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz na temat gender:
http://kozlowskarajewicz.natemat.pl/85221,agnieszka-kozlowska-rajewicz-tlumaczy-czym-jest-gender
Poleć uczniom przynieść pisemka kobiece i młodzieżowe typu Glamour, Joy, Cosmopolitan, Twój Styl, Bravo, Twist itp.
Poleć przeczytać książkę „Kobieta na krańcu świata” Martyny Wojciechowskiej
Artykuły:
Maria Koczerska „Kobieta w Polsce średniowiecznej”
Maria Bogucka- „Magnatki, Chłopki, Szlachcianki w Rzeczypospolitej Szlacheckiej”
(obydwa artykuły w Nr 3 (614) Mówią Wieki)
Na lekcji są analizowane następujące teksty:
Krzysztof Tomasik- „Tolerancja dla wybranych”
http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/178
dwa artykuły z bloga seksualność w mediach:
http://mediaiseksualnosc.blog.onet.pl/2012/01/24/sklodowskiej-curie-tez-by-sie-to-nie-spodobalo/
http://mediaiseksualnosc.blog.onet.pl/2011/11/28/feminizm-a-prasa-kobieca/
pisma religijne na temat roli kobiet (wybór)
Zapytaj uczniów jak oni rozumieją gender, poproś o podanie przykładów.
Analizujcie wspólnie teksty religijne na temat kobiet i zastanawiajcie się jakie role odgrywają i jakie ma to przełożenie na rzeczywistość. Powołujcie się również na treść książki Wojciechowskiej
Dyskutuj z uczniami na temat artykułów z „Mówią Wieki” . Pytaj uczniów, co sądzą na temat ówczesnego postrzegania kobiety, czy różniło się od współczesnego.
Przeglądajcie magazyny kobiece i młodzieżowe, poruszcie tematy, jakie te gazety przedstawiają, określcie jaki jest stosunek pisma do kobiecości, zanalizujcie treść wybranych artykułów pod kątem gender. Przeczytajcie artykuł Krzysztofa Tomasika i wpis z bloga ‘seksualność i media’ pt’ Feminizm i prasa kobieca’. Podyskutuj czy uczniowie zgadzają się ze stawianymi w tekstach tezami.
Na dowolnym nośniku cyfrowym pokaż obrazy ze strony Szczucie Cycem http://szczuciecycem.pl/spa.html
Analizuj ich treść z uczniami, zastanawiajcie się, jak przedstawione są tu kobiety
Przeczytajcie artykuł z bloga ‘Skłodowskiej Curie też by się to nie spodobało’, dyskutujcie na temat kobiet i rynku pracy, zastanówcie się jakie przeszkody napotykają.
Wspólnie zastanawiajcie się czym jest feminizm i jakie są jego cele. Zapytaj uczniów czy znają jakieś feministki.
Przedstaw uczniom postaci kobiet takich jak:
Emilia Plater, Milena Jesenska, Dorota Chrzanowska, Anna Henryka Pustowójtówna, Ana Katarina Frankopan-Zrinska, Jelena Zrinska, Teofila Chmielecka, Joanna Żubr, Maria Curie Skłodowska, Maria Komornicka, królowa Krystyna itd.
Praca domowa:
Zanalizuj pod kątem gender następujące rzeczy: pornografia, sexting, sponsoring, szklany sufit, seksualizacja mediów, bezrobocie, kształcenie na uczelniach technicznych, operacje plastyczne, konkursy piękności
Opracowała: Klaudia Rogowicz