Materiały Edukacyjne

Etyka z filmem – „Ida” i „Papusza”

Etyka z filmem – „Ida” i „Papusza”

Szkoła średnia

Zapytaj uczniów jak rozumieją pojęcie inności, czym jest inność i dlaczego ludzie boją się inności, może zapytać, czy znają przykłady takich zachowań .

„Ida”

Nauczyciel rozmawia z uczniami czym jest antysemityzm i w jaki sposób się objawia. Prowadzi dyskusję na temat filmu.

Przykładowe pytania

Dlaczego Wanda odwiedziła Idę i wyjawiła jej tajemnicę?

Jak rozumiesz podróż Idy?

Dlaczego Skiba zabił rodziców Idy? Co nim kierowało?

Dlaczego podróż Idy jest ważna?

Czy „Ida” jest filmem drogi? Uzasadnij

Czy wiesz co to jest antysemityzm? Czy znasz inne filmy na podobny temat?

Recenzje „Idy na portalach filmowych

 http://www.filmweb.pl/film/Ida-2013-546529#

 http://stopklatka.pl/filmy/-/66834623,ida

„Papusza”

Przed obejrzeniem filmu opowiedz uczniom na temat kultury romskiej, jakie znają stereotypy na ich temat, podaj przykłady filmów czy utworów literackich, których są bohaterami.

Po seansie filmu podyskutuj z uczniami, na zagadnienia z nim związane

Przykładowe pytania

Na czym polegał dramat Papuszy?

Jak była traktowana w swojej społeczności?

Jak rozumiesz postać Ficowskiego? Co o nim sądzisz?

Dlaczego był dla niego ważny kontakt z Papuszą?

Jak rozumiesz występujące w filmie zestawienie wątków żydowskich z romskimi? Czemu miało służyć?

Wybierz jeden z wierszy Papuszy, analizujcie go wspólnie.

Zadanie filmowe dla uczniów:

Obejrzyjcie film „Czas Cyganów” Emira Kusturicy i opowiedzcie czym różni się od „Papuszy”, w jaki sposób jest w nim przedstawiona społeczność romska.

Recenzje „Papuszy” w portalach filmowych:

 http://www.filmweb.pl/film/Papusza-2013-639536

 

Opracowała:

Klaudia Rogowicz

Wszystkie publikowane na stronie teksty objęte są licencją creative commons 3.0, o ile w tekście nie zaznaczono inaczej. Zezwala się na ich wykorzystanie do celów dydaktycznych z uznaniem praw autorskich i każdorazowym wskazaniem źródła. Serwis korzysta z plików cookies.

Szukaj