Cel: uświadamianie uczniom, że są potrzebni, wyjątkowi, niepowtarzalni.
Pomoce:
-lustro (duże, jednak na tyle żeby można było przynieść je do szkoły), - koc lub zasłona (także sporych rozmiarów), by można nim/nią było zasłonić ławkę i ukryć pod nim/nią lustro.
Lekcję można przeprowadzić na początku roku szkolnego, w klasach młodszych. Cieszy się ona dużym zainteresowaniem uczniów.
Zanim zaprosimy uczniów do klasy, umieszczamy lustro pod ławką, którą przykrywamy kocem lub zasłoną, tak by nie było go widać.
Przebieg zajęć:
- Zabawa w zwierciadło
Nauczyciel informuje uczniów, że ma dla nich niespodziankę, że odwiedził nas dziś Ktoś, kto jest wyjątkowy i niepowtarzalny, że nie ma takiej drugiej osoby na świecie. Ukrył się On pod kotarą. Za chwilę będą mogli tego Kogoś poznać. Nauczyciel prosi by nie zdradzali pozostałym osobom w klasie Kogo zobaczyły.
Uczniowie po kolei wchodzą pod kotarę i w lustrze widza własne odbicie. Wychodzą uśmiechnięci i zadowoleni.
Kiedy ostatni uczeń ujrzy własne odbicie i wróci na swoje miejsce, rozpoczynamy rozmowę.
- Pytania:
Kogo każdy z Was zobaczył?
Czy podobała Wam się ta zabawa?
Dlaczego?
- Zalety:
Nauczyciel prosi uczniów by wymieniali zalety, jakie znają. Wszystkie zapisuje na tablicy.
- Praca w parach: Uczniowie znajdują u koleżanki/kolegi z ławki 3 zalety, oczywiście można więcej. Wybrane pary prezentują pozostałym uczniom zalety koleżanki/kolegi.
- Zabawa
Siadamy w kręgu. Nauczyciel informuje uczniów, że będzie wymieniał różne zalety. Jeśli ktoś uzna, ze ta zaleta do niego pasuje to wstaje. Prowadzący zajęcia wybiera pierwszą zaletę, np. Jestem miły. Wtedy „właściciele” tej zalety wstają i wołają: „ Jestem miły”, itd. aż do wyczerpania zalet.
- Pytania:
Czy to dobrze, że mamy zalety?
Czy każdy ma takie same zalety?
Czy może istnieć człowiek bez zalet?
Czy można nie lubić swoich zalet?
Czy lepiej się czuję gdy się lubię?
Jak mogę się troszczyć o to by się lubić?
- Rysunek
Każdy uczeń rysuje osobę, którą zobaczył pod kotarą. Obok swego portretu wypisuje własne zalety.
- Prezentacja prac
Chętni uczniowie prezentują swoje portrety i mówią, jakie mają zalety.
- Podsumowanie
Nauczyciel pyta uczniów czego się dziś dowiedzieli, czy lekcja im się podobała. Żegna uczniów i życzy im miłego dnia.
Małgorzata Zalewska - nauczycielka etyki, członki redakcji portalu etykawszkole.pl