Tytułem wstępu i wprowadzenia do cyklu scenariuszy dotyczących technologii Informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkole prosimy przeczytać tekst
http://www.etykawszkole.pl/baza-wiedzy-/materiay-edukacyjne/332-o-technologiach-informacyjno-komunikacyjnych-tik-na-lekcjach-etyki
Studium przypadku dotyczące problematycznych treści w Internecie:
„Filmy erotyczne na komórce“
W szóstej klasie nauczycielka zauważyła, że podczas lekcji dwóch chłopców co chwila wyjmuje telefony komórkowe i ukradkiem na nie spogląda. Kiedy odebrała chłopcom telefony i zobaczyła, że oglądają krótkie filmiki porno była zaskoczona i zakłopotana. Oświadczyła uczniom, że zatrzymuje telefony i mogą się spodziewać wyciągnięcia konsekwencji. Pozostali uczniowie w klasie, z których większość najprawdopodobniej nic nie wiedziała o tych filmach, byli zdziwieni i ciekawi, dlaczego nauczycielka zareagowała tak stanowczo. Przewodnicząca klasy, która była przekonana, że chłopcy tylko bawili się grą komputerową, podeszła do nauczycielki i powiedziała, że jej reakcja wobec uczniów jest niesprawiedliwa.
Pytania
1. Czy powinno się zabronić używania telefonów komórkowych na terenie całej szkoły?
2. Czy klasa powinna się dowiedzieć, co chłopcy oglądali na swoich telefonach?
3. Czy należy poinformować o tym wszystkich rodziców w szkole, czy tylko rodziców tych dwóch chłopców ?
4. Czy powinno się o tej sprawie zawiadomić policję, żeby mogła ścigać producentów i dystrybutorów takich filmów?
5. Jak można ten temat omówić na zebraniu rodziców?
6. Jak można zająć się tematem seksualności w szóstej klasie podstawówki?
………………………………………………………………………….
Tematy pod rozwagę
1. Pojawianie się w szkole treści internetowych ewidentnie szkodliwych dla młodzieży jest problemem, który należy potraktować bardzo poważnie. Trzeba najpierw na osobności zapytać ucznia, skąd ma takie materiały. Jeśli to on sam wyszukał i wgrał na swój telefon ten materiał, należy zawiadomić rodziców i dyrekcję szkoły. Jeśli dostał to od osoby dorosłej, trzeba zawiadomić policję.
2. Treści pornograficzne są przez młodzież oglądane z różnych powodów, najczęściej z czystej ciekawości i dlatego reakcja nauczyciela musi być rozważna. Uczniowie muszą mieć świadomość niestosowności takiego zachowania, zanim zostaną za to publicznie potępieni.
3. Nie ma potrzeby informowania o takim przypadku od razu całej klasy chyba, że opisane zachowanie dotyczy wielu uczniów. Jeśli temat jest omawiany na zebraniu rodziców, nie powinno się ujawniać nazwisk uczniów.
4. Edukacja seksualna jest niezwykle ważna u młodzieży w tym wieku. Pornografia jest ważnym tematem w ramach tej edukacji. Trzeba uczniom zwrócić uwagę na negatywny wpływ pornografii w pokazywaniu obrazu i roli kobiety; na możliwe uzależnienie od pornografii i jego skutki (wstręt, otępienie, brak wrażliwości). Uczniowie powinni też poznać takie aspekty pornografii jak wykorzystywanie seksualne, molestowanie, brutalność itd.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Tłumaczył i opracował Andrzej Wendrychowicz
Źródło: ICT Und Ethik, Ethische Probleme und ethische Lerngelegenheiten beim Einsatz neuer Medien in der Schule, Wydawca: SFIB, Schweizerische Fachstelle für Informationstechnologien im Bildungswesen, Bern 2006. http://guides.educa.ch/de/ict-ethik