Propozycja tematu lekcji dla uczniów gimnazjum i liceum autorstwa
Angeliki Ebner, berlińskiej nauczycielki Lebenskunde
Źródło: Lebenskundeblätter, nr. 69; HVD (Humanistyczny Związek Niemiec)
Tytuł oryginału: Seines Schicksals Herrn sein
Życie to jest to, co się właśnie wydarza, kiedy akurat planujesz całkiem co innego
(John Lennon)
Do tych refleksji skłoniło mnie tragiczne wydarzenie w naszym sąsiedztwie, w wyniku którego po, wydawałoby się całkiem rutynowej operacji w szpitalu, młody człowiek jest sparaliżowany i resztę życia może spędzić na wózku inwalidzkim.
Jak można sobie poradzić z tak tragicznymi doznaniami losu i nie wpaść w beznadziejną rozpacz?
Pytania wstępne do uczniów:
Co dla was znaczy nieszczęście?
Co dla was osobiście byłoby nieszczęściem?
W odpowiedzi na tak postawione pytania moi uczniowie pisali:
„Kiedy umiera człowiek, którego się lubiło”
„Kiedy ktoś mnie bardzo zdenerwuje”
„Kiedy nikt nie chce się ze mną bawić”
„Kiedy coś mi się nie udało”
My, ludzie, musimy się uczyć radzenia sobie z przeciwnościami losu i ciężkimi doznaniami i mimo wszystko ponownie odnajdywać sens życia i uczyć się odczuwać radość i szczęście.
Temat wydaje mi się szczególnie przydatny na lekcjach etyki począwszy od gimnazjum. Na coraz bogatsze doświadczenia życiowe uczniów składają się także frustracja i nieszczęśliwe doznania losu.
Wprowadzeniem do tematu lekcji mogą być przypadki sławnych ludzi, którzy potrafili poradzić sobie w życiu po dotykającym ich nieszczęściu.
Dobrym przykładem może być aktor filmowy Christopher Reeve, odtwórca głównej roli „Supermana”. Po upadku z konia został sparaliżowany. Na początku był całkowicie zrozpaczony i nawet nosił się z myślami samobójczymi. Ale udało mu się pozbierać psychicznie i założył organizację dobroczynną. Zbierał na nią pieniądze jeżdżąc po świecie z wykładami.
Dzięki sławie, jaką cieszył się przed wypadkiem udało mu się wzbudzić zainteresowanie opinii publicznej tematem jakości życia osób niepełnosprawnych. Działalność ta sprawiała mu wielką radość i satysfakcję, był z tego powodu szczęśliwy.
A oto lista innych znanych osób niepełnosprawnych, które osiągnęły i dokonały w życiu bardzo dużo.
Grecki poeta Homer (około 850 p.n.e.) był ślepy.
Kompozytor Ludwig van Beethoven (1770 - 1827) ogłuchł w wieku 46 lat.
Louis Braille (1809 -1852) chociaż był niewidomy pracował jako nauczyciel i wynalazł alfabet dla osób niewidzących nazwany od jego nazwiska alfabetem Brailla.
Franklin D. Roosevelt (1882 - 1945), prezydent Stanów Zjednoczonych miał na skutek choroby Heinego-Medina sparaliżowane obie nogi.
Fizyk Stephen Hawking (urodzony w roku 1942) jest uznawany z geniusza, chociaż nie jest w stanie się poruszać i bezpośrednio komunikować z otoczeniem; może to robić wyłącznie za pomocą wyrafinowanej techniki. Pomimo to napisał wiele interesujących książek (chyba najbardziej znana, to Krótka historia czasu)
Były bokser wagi ciężkiej Muhammad Ali (urodzony w roku 1942) cierpi na chorobę Parkinsona.
Amerykański muzyk Stevie Wonder (1950 - 2011) był ślepy.
Tłumaczenie i opracowanie Andrzej Wendrychowicz