Do wykorzystania klocków Lego na lekcjach etyki zainspirował mnie projekt Jarosława Marka Spychały „Lego-logos”, o którym dowiedziałam się podczas zajęć z metodyki filozofii, a potem z Internetu. Nie brałam udziału w projekcie, natomiast z wielkim powodzeniem prowadziłam zajęcia w oparciu o pomysł
J. M. Spychały, dostosowując go do lekcji w klasach młodszych szkoły podstawowej.
Dzieci kochają klocki Lego. Przy ich układaniu są skupione, wyciszone i chętnie opowiadają o sobie. Z grupami bardziej zaawansowanymi (ja to robiłam z trzecioklasistami) można wprowadzić trudniejsze zagadnienia etyczne i filozoficzne. Dzieci często wielu sformułowań nie będą rozumiały, ale w ten sposób oswajają się z pojęciami i nazwiskami. Natomiast wyobraźnia dzieci jest ogromna i doskonale dają sobie radę z „niepojętym”.
Oto propozycje zajęć, które doskonale się sprawdziły, zarówno z maluchami z „zerówki”, jak i starszakami z trzeciej klasy. Przebieg lekcji należy dostosować do wieku dzieci i ich możliwości. Z jedną grupą uda się tylko „zbudowanie” pojęcia i omówienie go, z inną można pogłębiać zagadnienie debatując nad wartościami.
Cele zajęć:
- zapoznanie uczniów z kluczowymi pojęciami etycznymi i filozoficznymi, takimi jak dobro, szczęście, reguły, zasady;
- rozwijanie wyobraźni;
- kształcenie umiejętności swobodnego wypowiadania się i wyrażania własnych opinii;
- przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości;
- kształcenie refleksyjnej postawy wobec świata, ludzi i samych siebie;
- rozwijanie umiejętności współpracy.
Pomoce dydaktyczne: klocki Lego (minimalnie 800-1000 elementów), J. Ch. Andersen „Baśnie”, cytaty filozofów dotyczące szczęścia, komputery z łączem internetowym.
Temat: Dobro (90 minut).
1. Uczniowie „budują” czarodzieja, który czyni dobro.
- pozostawiamy swobodę wykonania czarodzieja uczniom,
- czas na „budowanie” ok. 30 minut.
2. Uczniowie opowiadają o swoich figurach:
– przedstawiają je w dowolny sposób, ale tak, aby każdy miał czas na opowiedzenie o nim, reszta grupy słucha, zadaje pytania.
3. Uczniowie w grupkach dwu-trzy osobowych korzystając z wyszukiwarki internetowej poszukują cytaty dotyczące dobra:
- zapisują cytat, znajdują informacje na temat osoby, która go wypowiedziała,
- krótka prezentacja wyników swojej pracy,
- czas 20 minut.
4. „Metaplan” do słowa DOBRO:
- najpierw skojarzenia dzieci,
- wprowadzenie kilku nazwisk filozofów mówiących o dobru, np. Sokrates – Platon – stoicy – św. Augustyn – Arystoteles (w celu zainteresowania dzieci postaciami filozofów można opowiedzieć o nich jakieś ciekawostki, polecam książkę Diogenesa Laertiosa: Żywoty i poglądy słynnych filozofów, PWN, 1984).
Temat: Szczęście (90 min.).
1. Przeczytać, np. baśń Andersena „Kalosze szczęścia” lub „Choinka”:
- omówić baśń, porozmawiać o szczęściu: kiedy dzieci czują się szczęśliwe? Co im daje szczęście? Czy można być szczęśliwym mieszkając w beczce? (nawiązać do życia Diogenesa z Synopy).
2. Uczniowie otrzymują cytaty różnych osób dotyczące szczęścia:
- pracują w parach,
- „budują” z klocków cytat.
3. Omówienie wyników:
- przeczytanie cytatu,
- zaprezentowanie „budowli”,
- omówienie tego, co sprawiło największą trudność.
Temat: Reguły i zasady (45 min.).
1. Uczniowie wyobrażają sobie świat, w którym istnieje tylko język i rasa, brakuje w nim wszelkich reguł i zasad.
2. Uczniowie z klocków Lego „budują” taki świat:
- mogą to robić pojedynczo, parami lub w grupie do 3-4 osób.
3. Prezentowanie świata.
4. Układanie 10 reguł i zasad rządzących tym światem:
- spisanie ich na papierze – wszyscy muszą przyjąć te reguły.
Janina Tyszkiewicz, nauczycielka etyki, przyrody i wychowania do życia w rodzinie w szkole podstawowej nr 306 w Warszawie. Podyplomowo ukończyła filozofię na Uniwersytecie Warszawskim.