Debata: Szkoły i edukacja moralna w Polsce. Kryzys wychowawczy szkoły
Debata odbyła się 24. września 2019 w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Uczestnicy: Sławomir Broniarz (prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego), dr hab. Dorota Czyżowska, prof. UJ, prof. Michał Federowicz (IFiS PAN), Teresa Misiuk (Kurator Lubelski), bp dr hab. Wojciech Osial, Alicja Pacewicz (Fundacja Szkoła z Klasą i Centrum Edukacji Obywatelskiej). Dyskusję moderował Andrzej Zybała (SGH).
Uczestnicy zastanawiali się jak szkoły radzą sobie z realizacją funkcji wychowawczych i kształtowania moralnego. Odróżniono funkcje wychowawcze szkół od funkcji dydaktycznych (transmisja/przekazywanie wiedzy od nauczycieli do uczniów) i zajęto się tylko tymi pierwszymi. Paneliści zgodzili się, że szkoły niedostatecznie dobrze radzą sobie z pełnieniem funkcji wychowawczych. Sformułowano następujące zagadnienia i uwagi:
Nauczyciele i uczniowie
- nauczyciele stale wywierają wpływ na postawy uczniów, niezależnie od tego na ile jest to zamierzone. Taka jest natura ich zawodu – stały wpływ,
- poziom przygotowania nauczycieli do kształtowania moralnych postaw uczniów,
- wpływ na uczniów deklarowanych programów wychowawczych i wpływ tzw. ukrytych programów wychowawczych (nie sformułowanych wprost),
- rola programów wychowawczo-profilaktycznych, które szkoły przygotowują obligatoryjnie,
- wpływ „przeładowanej” podstawy programowej na zdolność szkoły do realizowania zadań edukacji moralnej,
- zmiany w koncepcjach myślenia o szkole i zdolność do ich „przekucia w czyn”,
- myślenie o oświacie jako o systemie wymagającym sterowania, zarządzania, kontrolowania, tymczasem jest on sterowalny tylko do pewnego stopnia.
Brak szerokiej debaty po 1990 r. na temat zadań wychowawczych szkół
- znaczenie jakie przypisano funkcjom wychowawczym w szkołach po 1990 r. „… szkoła – mając tradycję unikania trudnych sytuacji – chętnie pozbyła się funkcji wychowawczej”,
- nauczyciele z chęcią pozbyli się zadań wychowawczych po 1990 r., wobec faktu, że nowe pluralistyczne społeczeństwo nie ustanowiło konsensusu oświatowego, czyli na co szkoła ma przyzwolenie w kwestiach wychowawczych,
- brytyjskie doświadczenia w budowaniu konsensusu w zakresie wartości na potrzeby funkcjonowania szkół. W 1996 r. Brytyjczycy zgodzili się, że konsensus nie obejmuje kwestii źródeł wartości (np. boskie czy inne), ale ich uszeregowania na potrzeby praktycznego funkcjonowania szkół,
- obecnie potrzeba nam w Polsce bardzo mądrej, spokojnej, wyważonej debaty o szkole ,
- „Debata jest zwykle wyrazem podejścia do szkoły jako dobra wspólnego, ale dziś widzimy przewagę podejścia do edukacji jako pewnego rodzaju łuku politycznego, który nadaje, siłą rzeczy, pewne kierunki w jej funkcjonowaniu, także w wymiarze etycznym, wychowawczym, organizacyjnym, czy programowym”,
Kryzys wychowawczy szkoły
- poważny kryzys wychowawczy szkoły. Wiele tego znaków, symptomów, m.in. rodzice mają skłonność do oceniania nauczycieli poprzez pryzmat osiągnięć ich uczniów w nauce, a nie poprzez postawy moralne, które uzyskali dzięki szkole,
- w społeczeństwie silnie obecne są opinie, że szkoły dużo bardziej powinny skoncentrować się na przekazywaniu wiedzy niż wychowywaniu,
- obecnie zbieramy żniwo tego, że praca szkoły, w tym praca nauczyciela, była oceniana przez pryzmat rankingów, zdawalności itp.,
- edukacja moralna nie jest zjawiskiem, które byłoby bliskie naszej kulturze czy polityce edukacyjnej,
Aksjologia, altruizm, wychowanie
Wpływ różnic światopoglądowych rodzin na odmienność podejść do zakresu, czy natury wychowania w szkołach.
- zagadnienie aksjologii w wychowaniu. Należy szukać tego co nas łączy,
- prawdziwe wychowanie z natury jest skierowane ku wartościom,
- altruizm jest nadrzędną wartością, która powinna łączyć rodziców ponad różnicami światopoglądowymi (filozoficznymi), i wokół której powinniśmy budować koncepcję wychowania,
- postawa altruizmu oznacza uzyskanie najwyższego stadium rozwoju moralnego, zdolność do przekroczenia swojego interesu i uwzględniania interesów innych,
- szkoła jest tym wymiarem, gdzie dziecko powinno zdobywać doświadczenie wartości,
- uczniowie powinni nauczyć rozumować moralnie, dobrze się komunikować, a przede wszystkim współpracować.
W poszukiwaniu złotego środka
- dbałość o integralność obu zadań, które realizują szkoły – wychowywania charakterów i przekazywania wiedzy,
- dopasowanie zadań związanych z przekazywaniem wiedzy do zadań wychowawczych,
- wzmacnianie zdolności szkół do współkształtowania sfery relacji interpersonalnych uczniów,
- rozpowszechnienie opinii według której widoczny jest zbyt duży rozmiar przekazywania wiedzy , ale obecne są również głosy aby zwiększyć liczbę godzin z określonych przedmiotów,
- „Trzeba przekonywać decydentów, że w edukacji chodzi nie o zakres wiedzy, ale o sposób myślenia i pobudzania aktywności poznawczej młodych ludzi”.
Doświadczenie edukacyjne
- „bagaż” doświadczeń, z jakim uczniowie opuszczają szkoły (ciekawość świata, odkrywania go, własnej sprawczości, wspólnego działania, przygody, czy bardziej nudy, rutyny, unikania prac domowych, konformizmu, niechęci, a może lęku?),
- centralnym pojęciem w szkole powinno być radzenie sobie z doświadczaniem kształtowania relacji z innymi,
- obszary i skojarzone zespoły cech, w które szkoły powinny wyposażać uczniów - znaczenie krytycznego myślenia, kreatywności, komunikacji i kooperacji.
Zaufanie, wspólnota szkolna, podmiotowość
- szkoły mogą pełnić funkcje wychowawcze gdy posiadają właściwą dozę autonomii, podobnie jak i nauczyciel,
- na relacje między uczniem i nauczycielem wpływa znaczny poziom nieufności widoczny między obywatelami w Polsce,
- uczeń często nie dowierza, że nauczyciel chce dla niego jak najlepiej, a nauczyciel nie wierzy, że uczeń będzie wkładał dużo wysiłku w to, żeby odpowiedzieć na propozycje nauczyciela,
- budowanie zaufania to proces wzmacniania poczucia wspólnoty. „Na razie w wielu szkołach jesteśmy bardzo daleko od tego, żeby mówić o realnej wspólnocie”,
- gigantyczna praca do wykonania, aby zaszczepić poczucie wspólnotowości w szkole,
- pomocą w tworzeniu wspólnot szkolnych mogą służyć zatrudniani w szkole psycholodzy,
- wyniki międzynarodowych badań PISA wskazują, że Polska b. słabo wypada w zestawieniach międzynarodowych dotyczących poziomu dobrego samopoczucia uczniów w szkołach, poziomu odczuwania podmiotowości, itp.,
- poziom zdolności samorządów, nauczycieli, rodziców do tworzenia klimatu w szkołach, który sprzyjałbym kształtowaniu wrażliwości moralnej, w tym postawom altruistycznym,
- zagadnienie wkładu katechezy w wychowanie: skala potencjału wychowawczego lekcji religii.