Artykuły

Pierścień Filozoficzny

PIERŚCIEŃ FILOZOFICZNY

W marcu roku bieżącego uczniowie klas trzecich Szkoły Podstawowej nr 11 w Poznaniu uczestniczyli w warsztatach pt „Pierścień Filozoficzny”. Korzystali z metody filozofowania zaczerpniętej od niemieckiego filozofa, Ekkeharda Martensa, który wykłada dydaktykę filozofii i języki klasyczne na Uniwersytecie w Hamburgu. Posługuje się on pojęciem filozofii w znaczeniu elementarnym: jest ona dla niego dziełem aktywności i sprawności osiąganej w miarę kształcenia. Z dialogów platońskich wyekstrahował pięć metod, pomocnych w dziecięcym filozofowaniu, tj metody fenomenologiczną, hermeneutyczną, analityczną, dialektyczną i spekulatywną. Martens jest metodologicznym pluralistą – uważa, że w jednej dyskusji filozoficznej z dziećmi można z powodzeniem zastosować wszystkie 5 metod.

• „Jaki jest sens życia?”
• „Czym jest nieskończoność?”;
• „Czy można czynić dobro czyniąc zło?”
• „Podejmując decyzje kierujemy się istniejącymi zasadami, czy konsekwencjami naszych czynów?”
• „Czy można pomagać będąc egoistą?”

Pytania te, które przypisujemy twórcom wielkich systemów filozoficznych , to pytania których autorami były grupy biorące udział w projekcie "Pierścień Filozoficzny". Uczniowie „jedenastki” ćwiczyli zadawanie pytań filozoficznych, formułowanie wypowiedzi, argumentację na rzecz danego stanowiska co sprzyjało odwadze w bronieniu ich własnych przekonań.
Zadaniem uczestników było również stworzenie makiety z przyborów plastycznych oraz klocków Lego. Podczas prac plastycznych uczestnicy aktywnie filozofowali na temat fenomenu pomagania co odnalazło wyraz w stworzonych przez nich prac. W etapie końcowym przy użyciu narzędzi filozoficznych starali się zinterpretować prace innych uczestników.

Zdjęcia z warsztatów do obejrzenia: https://imageshack.com/a/I7Fq/1

Szkoły z Poznania, Jarocina i okolic zainteresowane warsztatem proszone są o kontakt pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Krystian Karcz
Studiuje etykę w Instytucie Filozofii UAM w Poznaniu. Prowadzi warsztaty filozoficzne oraz zajmuje się pracą badawczą z zakresu etyki utylitarystycznej.

 

Wszystkie publikowane na stronie teksty objęte są licencją creative commons 3.0, o ile w tekście nie zaznaczono inaczej. Zezwala się na ich wykorzystanie do celów dydaktycznych z uznaniem praw autorskich i każdorazowym wskazaniem źródła. Serwis korzysta z plików cookies.

Szukaj