CZYTANKI ANKI

 

Od Redakcji

Nasza redakcyjna koleżanka, Ania Ziemska, doświadczona nauczycielka filozofii, etyki i języka polskiego, współtwórczyni jedynego tak kompleksowego programu  nauczania etyki na II, III i IV poziomie edukacyjnym „Ludzkie ścieżki” (tutaj jego pierwsza  z czterech części: http://etykawszkole.pl/index.php/baza-wiedzy2/materialy-edukacyjne/240-program-do-nauczania-etyki-ludzkie-sciezki-cz-1 )  będzie Państwu podpowiadać, jak poprowadzić lekcję etyki, skąd brać tematy i nie tylko…  Cykl nazwaliśmy CZYTANKI  ANKI.  

 

Program „Ludzkie ścieżki”, którego jestem współautorką, został bardzo przychylnie przyjęty przez środowisko, cieszy się dużą popularnością i wielu nauczycieli w całej Polsce korzysta z niego, o czym nieustannie się przekonujemy dzięki Internetowi lub podczas różnych konferencji, warsztatów czy bezpośrednich spotkań. Lekcje etyki niekoniecznie prowadzone są przez zawodowych etyków/filozofów. Niekiedy zdarza się to osobom z szeroko pojętym wykształceniem humanistycznym, z przygotowaniem podyplomowym w tym kierunku, chociaż bywają również zupełnie przypadkowo wyznaczeni przez dyrektorów, nauczyciele wf-u czy świetlicy. Nie twierdzę, że ktoś  bez stosownego przygotowania nie będzie w stanie przeprowadzić dobrych lekcji, jednak wiedza na ten temat, zarówno teoretyczna, jak i praktyczna, okazuje się niezwykle przydatna. Szczególnie ten ostatni aspekt (praktyka) nastręcza trudności. Każdy – nauczyciel, rodzic, uczeń – może przeczytać podstawę programową, bardzo ogólną i niewiele mówiącą, o tym, co naprawdę się dzieje na lekcji. Każdy również może sobie ściągnąć z Internetu dowolny program i rozkład nauczania. Problem zaczyna się, gdy nauczyciel wchodzi do klasy i…

…I nie wie jak zacząć!

Właśnie o tym, jak zacząć, jak pociągnąć, a nawet jak skończyć, będzie ten cykl pt. „Czytanki Anki”. Nazwałam go tak, ponieważ jego celem jest inspirowanie, wywołanie refleksji, delikatne zasugerowanie pewnych sposobów pracy, nie zaś sporządzenie gotowych konspektów i podsunięcie ich Koleżankom i Kolegom, jako gotowego narzędzia. Podobnie, jak zapraszam uczniów do współtworzenia lekcji etyki, tak samo mam nadzieję na kreatywne (i życzliwe) potraktowanie moich „Czytanek”, bardziej przypominających w formie felietony niż scenariusze. Pragnę stanowczo podkreślić, iż swoją rolę, jako autorki, upatrywałabym tu w charakterze praktyka z długoletnim doświadczeniem (bez zabójczej rutyny!), przyjaznego doradcy, w żadnym zaś wypadku nie – mentora, autorytetu metodycznego!

„Czytanki Anki”, jak sama nazwa wskazuje, są zatem do poczytania, krytycznego przemyślenia, a następnie dokonania własnej selekcji i wolnego wyboru tego, co może okazać się przydatne w indywidualnej pracy na lekcji.

 

Anka Ziemska – redakcja portalu etykawszole.pl 

 

 

Wszystkie publikowane na stronie teksty objęte są licencją creative commons 3.0, o ile w tekście nie zaznaczono inaczej. Zezwala się na ich wykorzystanie do celów dydaktycznych z uznaniem praw autorskich i każdorazowym wskazaniem źródła. Serwis korzysta z plików cookies.

Szukaj