Artykuły

Witaj szkoło! Co nowego na portalu?

 

Piękne były te wakacje, prawda? Ale już za dwie chwile rozpoczęcie nowego roku szkolnego. To będzie już trzeci wspólny z Państwem rok szkolny. Z licznej, coraz liczniejszej korespondencji do redakcji etykiwszkole.pl widzimy, że popieracie nasz projekt, że korzystacie z jego zasobów, że są one bardzo przydatne i dla nauczycieli etyki, i dla rodziców, i dla uczniów. Dowiadujemy się także, że nas …lubicie J. Byliśmy bardzo mile zaskoczeni, jak wielu „lubisiów” przybyło … w wakacje. Wygląda na to, że lada chwila „pęknie” pierwszy tysiąc naszych przyjaciół na facekooku. A może zaprosicie Państwo wszystkich swoich znajomych z fejsa do polubienia etykiwszkole? Jak policzył fb macie ich w sumie omal 200 000 !!

Te wszystkie dowody sympatii, poparcia i zainteresowania naszymi publikacjami zobowiązują nas do jeszcze większego wysiłku, żeby materiały, które znajdziecie na portalu były nadal co najmniej tak przydatne, ciekawe i na wysokim poziomie merytorycznym jak dotychczas.

Ale, żeby tak było prosimy o pomoc.

Bardzo prosimy nauczycieli etyki o nadsyłanie swoich propozycji tematów lekcji; pomysłów na uatrakcyjnienie ich prowadzenia; podzielcie się z innymi użytkownikami portalu doświadczeniami z Waszych początków nauczania etyki w szkole; jak znaleźliście tę pracę, jak Was przyjęła dyrekcja szkoły, inni nauczyciele, rodzice i uczniowie etc. etc. To wszystko są bezcenne informacje dla tych, którzy dopiero zaczynają uczyć etyki, a także dla tych, którzy bezskutecznie szukają pracy etyka w szkole.

Prosimy rodziców o opisywanie swoich bojów o wprowadzenie lekcji etyki w szkołach Waszych dzieci. To dzięki Waszym mailom poznaliśmy całkiem pokaźny arsenał wykrętów i kłamstw dyrekcji szkół, usiłujących niedopuścić do uruchomienia lekcji etyki. Przypadki te opisaliśmy w naszej skardze do Komitetu Ministrów Rady Europy na rząd polski za niewykonanie wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 15 czerwca 2010 roku, skazującego Polskę za brak powszechnego dostępu do nauczania etyki w polskich szkołach.

Prosimy uczniów o pisanie do nas o Waszych perypetiach związanych z chęcią pójścia na etykę. Artykuł rzeszowskich licealistów „Nie-etykalni” spotkał się z dużym zainteresowaniem i był przedrukowywany w innych miejscach w internecie. Każdy taki przypadek, to jednocześnie doświadczenie dla innych. Wasze pytania publikujemy w dziale Pytania i Odpowiedzi. Wraz z odpowiedziami Redakcji pomagają Waszym koleżankom i kolegom w podobnych sytuacjach.

Nie jest jednak tak, że wszyscy dyrektorzy wszystkich szkół są przeciwnikami nauczania etyki. Chociaż to jeszcze wyjątki, ale są już szkoły, gdzie etyka jest od razu wpisywana w plany lekcji, a nawet takie, w których etyka jest przedmiotem obowiązkowym. Szkoły takie będziemy przedstawiać na portalu. Mamy już pierwszych kandydatów.

To nie jest nasze „chciejstwo”, ale fakt, że coraz więcej rodziców przed wyborem szkoły dla swoich dzieci (oczywiście, jeśli w ogóle mają taki wybór) sprawdza, czy w szkole są prowadzone lekcje etyki. Także szkolnictwo dotykają prawa rynkowe podaży i popytu. Dzieci w wieku szkolnym ubywa i szkoły muszą o nich zabiegać, a szkoła bez lekcji etyki zaczyna być „obciachem”.

Pozyskaliśmy nowych przyjaciół nie tylko na facebooku. Należą do nich pani Anna Ziemska i pan Łukasz Malinowski. Ich Kompleksowy program nauczania etyki na II, III i IV poziomie edukacyjnym „Ludzkie ścieżki” wygrał konkurs ogłoszony przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Uzyskaliśmy zgodę Autorów i ORE na publikację tego programu na naszym portalu. Oboje Autorzy uczą etyki w warszawskiej szkole podstawowej i gimnazjum im. Jana Gutenberga, prowadzonej przez Fundację Szkolną. To jedna z tych nielicznych szkół, o których napisaliśmy, że etyka jest przedmiotem obowiązkowym. Szkoła ma w planach zorganizowanie warsztatów dla nauczycieli etyki wszelkich poziomów nauczania. Będziemy informować o tym projekcie na naszym portalu.

Nawiązaliśmy także serdeczny kontakt z profesor filozofii, panią Romaną Kolarzową z Uniwersytetu Rzeszowskiego. To ona przygarnęła dzielnych „Nie-etykalnych” z rzeszowskiego liceum, którzy przegrali walkę o uruchomienie lekcji etyki w ich szkole. Pani Profesor prowadziła dla nich „tajne komplety” – tak nazwali je sami licealiści. Chociaż liderzy tej grupy są już po maturze i poszli na studia, to zgłosili się liczni następcy i „tajne komplety” będą kontynuowane. Pani Profesor obiecała nam udostępniać do publikacji materiały z tych spotkań.

We wrocławskim LO Nr. 3 im. Adama Mickiewicza odbyła się kolejna Pokazowa Lekcja Etyki, poprowadzona przez pana profesora Adama Sulikowskiego na temat:, Dlaczego zachowywać się etycznie? Po opracowaniu nagranego materiału, lekcję opublikujemy na portalu.

Z pewnymi kłopotami udało nam się trafić na ślad elektronicznej wersji „Programu lekcji etyki dla szkoły podstawowej” autorstwa prof. Magdaleny Środy. Owszem wiemy, że formalnie program ten nie jest ważny po ostatniej zmianie podstawy programowej. Nie znaczy to jednak, że cokolwiek utracił na swej wartości merytorycznej. Wielu nauczycieli od dawna prosi nas o jego publikację.

Nadal korzystamy z bogatych zasobów edukacyjnych naszych berlińskich przyjaciół z Humanistycznego Związku Niemiec. Będziemy tłumaczyć i publikować kolejne scenariusze lekcji. To z tych zasobów pochodził zestaw scenariuszy lekcji na temat „Przyjaźń”. Liczba wyświetleń tego materiału przekroczyła 5200. Zważywszy, że szkół z etyką jest w Polsce niewiele ponad 1000, jest to swoisty rekord świata J

Prowadzimy wielce obiecującą korespondencję z berlińskim Landesinstitut für Schule und Medien (Krajowy instytut Szkolnictwa i Mediów), który jakiś czas temu opracował bardzo dobre materiały dla nauczycieli etyki. Staramy się o uzyskanie bezpłatnej zgody na ich wykorzystanie na naszym portalu. Po jej otrzymaniu, będziemy sukcesywnie tłumaczyć i publikować te teksty.

Jednak najbardziej liczymy na Państwa, nauczycieli etyki. Liczymy na mały rewanż za liczne korzystanie z naszych publikacji. Przysyłajcie, prosimy, Wasze materiały do publikacji. Pomóżcie swoim koleżankom i kolegom, którzy dopiero zaczęli się zmagać z bardzo trudnym nauczaniem etyki w szkołach. Korzystanie z dobrych materiałów jest ważne także z innego powodu; źle jest, jeśli w szkole nie ma etyki, ale jest jeszcze gorzej, kiedy lekcje te nie potrafią zainteresować uczniów. Wtedy cały ogromny trud rodziców i uczniów o zorganizowanie etyki w szkole może pójść na marne.

Życzymy naszym Użytkownikom, Przyjaciołom i Współpracownikom mnóstwa sukcesów w nowym roku szkolnym.

Redakcja portalu

Wszystkie publikowane na stronie teksty objęte są licencją creative commons 3.0, o ile w tekście nie zaznaczono inaczej. Zezwala się na ich wykorzystanie do celów dydaktycznych z uznaniem praw autorskich i każdorazowym wskazaniem źródła. Serwis korzysta z plików cookies.

Szukaj